Consult
29 november 2018
De 3 bouwstenen van een succesvol hr-departement
De 3 bouwstenen van een succesvol hr-departement

De 3 bouwstenen van een succesvol hr-departement

We hoeven het u vast niet te vertellen: het reilen en zeilen van een hr-departement is een erg complexe oefening. Een hr-departement moet onmiddellijk kunnen schakelen in een omgeving die constant in beweging is. Denk bijvoorbeeld maar aan de sociale wetgeving die niet stilstaat of evoluerende bedrijfsstrategieën waarin uw medewerker een steeds belangrijkere rol speelt. Bovendien is het al een uitdaging op zich om dagelijks tegemoet te komen aan de vele verschillende individuele behoeftes van uw medewerkers. Hoe leidt u dit nu in goede banen zonder in te boeten aan strategisch beleid? Wij overlopen voor u de 3 bouwstenen van een succesvol hr-departement.

Bouwsteen 1: hr-Talent

Met welke kennis en competenties wilt u uw hr-strategie realiseren? Het spreekt voor zich dat een gedegen kennis van de sociale wetgeving hét fundament is van elk hr-departement. Maar wat als die kennis - of beter de personen verbonden aan die kennis – uw departement verlaten? Kennis is één ding, maar ervoor zorgen dat uw departement als een geoliede machine blijft draaien als die kennis dreigt te verdwijnen, is een veel grotere uitdaging. Tracht daarom te voorzien in een back-up regeling voor wanneer talentvolle profielen uw departement verlaten. Of nog beter, houdt hen gemotiveerd om te blijven. Dat kan bijvoorbeeld door opleidingen aan te bieden waardoor uw medewerkers zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hr-departementen die hun kennis rond de sociale wetgeving up-to-date houden, zijn bovendien het best gewapend tegen toekomstige veranderingen en  innovaties.

Bouwsteen 2: Processen & organisatie

De eerste bouwsteen is gelegd: uw departement is gezegend met kennis en vaardigheden die u via opleidingen en bijscholing up-to-date houdt. Dan komt het erop neer die troeven zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten in strategisch ingerichte hr-processen. Breng via een actieplan in kaart wat uw doelstellingen zijn, welke processen deze doelstellingen ondersteunen en vooral hoe deze processen georganiseerd zijn. Goed georganiseerde processen vergroten immers het succes van uw hr-departement en laten u toe meer tijd te spenderen aan de kernzaken. De processen moeten ook gealigneerd zijn met elkaar voor een positieve experience bij uw klanten.

Bouwsteen 3: Systemen & Tools

Digitalisering en nieuwe technologieën hebben een grote impact op uw hr-departement. De mogelijke systemen en tools die u kunnen ondersteunen om uw hr-processen optimaal uit te voeren zijn legio.  Heeft u het moeilijk om de knoop door te hakken? Maak dan zeker de terugkoppeling naar uw eerste en tweede bouwsteen. Zijn de systemen en tools gebruiksvriendelijk? Hebben uw medewerkers de juiste skills om ermee te werken? Wanneer er veel complexe processen moeten worden uitgevoerd, heeft u wellicht ook een geavanceerder systeem nodig.               
Wat u ook kiest, wees er van bewust dat geen enkel systeem waterdicht is. Zorg daarom tijdig voor een back-up plan en een recovery strategie die u kan volgen wanneer systemen of tools het laten afweten.

Benieuwd hoe futureproof uw hr-departement is? Ontdek onze Dynamic Balance Assessment. Met deze grondige beproefde methodologie lichten we de organisatie en werking van uw  hr-departement door.

Meer weten?

Contacteer ons.