Consult
20 februari 2018
De 3 voordelen van zorgzaam leiderschap
De 3 voordelen van zorgzaam leiderschap

De 3 voordelen van zorgzaam leiderschap

Wat voor soort manager bent u? Bent u een people manager, een strategische manager, of ziet u zichzelf meer als praktisch en operationeel? Eén ding is zeker: in deze nieuwe, hectische tijden doet u er goed aan uw talenten als ‘zorgzaam leider’ te ontwikkelen. U kan er alleen maar bij winnen: uw werknemers kunnen zich beter focussen op hun werk en ze zullen zich beter in hun vel voelen. Sterker nog: als u zich zorgzaam opstelt, gaan ze voor u door het vuur. Jan Mouton, traumatherapeut en management consultant bij Acerta Consult, beschrijft de 3 voordelen van zorgzaam leiderschap.

Voordeel 1. Energieboost

U was er zich misschien niet van bewust, maar we leven vandaag in ‘the new normal’. De wereld verandert razendsnel, we zitten in een soort van permanente chaos die veel stress met zich meebrengt. “Je ziet het overal”, zegt Jan Mouton. “In de politiek, in bedrijven, in organisaties … En dat is een echte uitdaging voor onze hersenen. Het vreet energie. Als manager doet u er dus goed aan om een veilige context te creëren voor uw mensen, waar ze zo weinig mogelijk last hebben van het ‘new normal’.”

Voordeel 2. Minder afwezigheden en ziekte

Ons lichaam verdedigt zich tegen acute stress met een ‘vlucht-of-vechtreactie’. En dat is prima in noodsituaties, maar als het een permanente toestand wordt, krijgen we het moeilijk en werken we minder efficiënt. “Elke vorm van emotionele vervuiling vreet aan onze energie,” legt Jan Mouton uit. “Als u moet werken in een repressief klimaat, of voortdurend gecorrigeerd wordt, als u uw talenten niet mag gebruiken, zelf uw werk niet mag regelen … dan moet u altijd op uw hoede zijn. En dat wreekt zich vroeger of later altijd. Kijk maar eens naar de gestaag groeiende afwezigheidscijfers en het aantal burn-outs. Het is duidelijk dat onze manier van managen zich moet aanpassen aan deze nieuwe, spannende tijden. Anders gaan we de prijs betalen.”

Voordeel 3. Loyaliteit en retentie

Vroeger werd leiderschap gezien als ‘het aanleren van skills’. Maar in de ‘new normal’-tijden van vandaag is dat niet meer genoeg. Je hebt metacompetenties nodig om een zorgzaam leider te worden. Dit houdt in: waarderen in plaats van corrigeren, gezonde systemen ontwerpen, kwetsbaarheid toelaten en een veilige sfeer creëren. “Als je je menselijk opstelt, en een sfeer van vertrouwen schept, doen je mensen hun werk graag. En doen ze ook graag een extra inspanning voor jou. Ik spreek dus niet uit idealisme,” benadrukt Jan. “De meeste ontslagen gebeuren om een slechte relatie met de baas. Volstaat dat niet als wake-up-call?”

Meer weten?

Contacteer ons.