Consult
16 oktober 2018
Hoe de cruciale fases van het onboardingproces ondersteunen?
Hoe de cruciale fases van het onboardingproces ondersteunen?

Hoe de cruciale fases van het onboardingproces ondersteunen?

U heeft wekenlang cv’s uitgepluisd, tientallen kandidaten ontmoet en stevige onderhandelingen gevoerd. Dat betekent helaas niet dat alles in kannen en kruiken is eens u die witte raaf binnenhaalt. Het selectie- en wervingsproces is een cruciale stap maar hetzelfde geldt voor de inwerking van uw nieuwe medewerker. Met een goed doordachte onboardingstrategie boekt u vrijwel onmiddellijk resultaat omdat uw nieuwe medewerker zich vlotter in het nieuwe team integreert en sneller productief is. Aandacht voor een goede integratie van talent in uw organisatie kan het verschil maken.

De gemiddelde kost om een medewerker te vervangen loopt al snel in de duizenden euro’s. Naast de wervingskost zijn er nog de kosten van de opleiding en uiteraard de impact van het personeelstekort. Een strategisch onboardingtraject kan deze onnodige verliezen voorkomen. Daarom sluit ACERTA een exclusief partnership met onboardingsoftwarespecialist TALMUNDO om via een online applicatie de cruciale fases van het onboardingproces te ondersteunen.

Engageer uw nieuwe medewerker nog voor de start

Heeft uw toekomstige medewerker zijn contract ondertekend? Dan kan het vaak nog even duren voor hij effectief aan de slag gaat. Een typische valkuil is om gedurende die periode het contact met de medewerker op een laag pitje te zetten. Een jammere zaak want natuurlijk zou u graag het enthousiasme van de net aangeworven medewerker vasthouden. Deze periode leent zich namelijk perfect om bijvoorbeeld feedback te vragen over hoe de nieuwe medewerker de selectieprocedure ervaren heeft. Wilt u de integratie met het team versnellen? Betrek de nieuwe collega dan al enigszins met wat er beweegt in uw organisatie en/of het team. Help hem contact te leggen met zijn manager en toekomstige teamgenoten nog voor hij effectief op kantoor begint. Zo zal die eerste werkdag al meteen veel vertrouwder aanvoelen. De TALMUNDO applicatie waakt erover dat deze contactmomenten geïntegreerd worden in het onboardingstraject. En dat rendeert want betekenisvolle contactmomenten voor de effectieve startdatum, verlagen immers de kans dat nieuwkomers gedurende hun eerste jaar vertrekken met 80%.

De eerste werkdag

Een eerste werkdag vergeet je nooit. Het ideale moment om een goede indruk te maken, als werknemer maar ook als werkgever. Alles staat of valt met een goede voorbereiding. Zorg voor een vlekkeloze eerste dag door hem te informeren hoe hij uw organisatie kan bereiken, waar hij kan parkeren en welke dresscode gangbaar is. Dankzij uw strategische preboarding kent de nieuwkomer zijn collega’s, managers en de belangrijkste contactpersonen die zijn vragen kunnen beantwoorden. Ook hier biedt de TALMUNDO applicatie een platform om deze engagement-verhogende acties op een eenvoudige manier te ondersteunen. Een goede integratie zal ervoor zorgen dat uw nieuwe medewerker sneller productief is en zich betrokken voelt bij de organisatie.

De eerste maanden

1 op 4 werknemers met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur zwaait zijn werkgever binnen het jaar na aanwerving alweer uit. In tijden van arbeidskrapte mogen uw inspanningen dus zeker niet stoppen wanneer de juiste persoon op de juiste stoel zit. Medewerkers die binnen het jaar uw bedrijf verlaten, betekenen een verlies voor beide partijen. Wilt u uw vers aangeworven talent behouden, houd dan zeker ook de eerste maanden de vinger aan de pols. Maak informatie zo toegankelijk mogelijk en check regelmatig hoe de nieuwe collega het doet. Zo bent u zeker dat alles volgens plan verloopt en geen enkele vraag onbeantwoord blijft. Dat u uw onboardingprogramma kan uitvoeren via een intuïtieve en innovatieve applicatie zoals TALMUNDO, zal uw retentiegraad enkel ten goede komen.

 

Hulp nodig met uw onboardingtraject? Contacteer ons voor meer informatie.

Meer weten?

Contacteer ons.