Consult
24 november 2016

Hr-administratie bij kleinere bedrijven

Slechts vier op de tien werknemers vindt dat hij goed op de hoogte gehouden wordt door de personeelsdienst omtrent de hr-administratie, terwijl CEO's er daarentegen van overtuigd zijn dat hun werknemers hierover tevreden zijn. Om kleinere bedrijven te helpen die tevredenheid te verhogen, lanceerden wij begin dit jaar de dienst HR @ yourdesk.

Hr-tevredenheid bij werknemers ondermaats

Uit ons recent onderzoek blijkt dat slechts vier op de tien werknemers vindt dat hij goed op de hoogte gehouden wordt door de personeelsdienst omtrent de hr-administratie binnen de organisatie. Werkgevers daarentegen zijn er sneller van overtuigd dat de hr binnen hun bedrijf correct en uitgebreid genoeg verloopt. Meer dan 80 % van de ondervraagde ceo’s denkt dat zijn werknemers vertrouwen hebben in een correct uitgevoerde loon- en hr-administratie.

Inzake administratie is het gezegde ‘geen nieuws, goed nieuws’ van toepassing. Wanneer werknemers echter ontevreden zijn over de hoeveelheid of kwaliteit van informatie die hen wordt verschaft, boeten ze in aan vertrouwen naar hun werkgever of bedrijf toe, met mogelijk destructieve gevolgen. Bovendien willen ook kleine bedrijven soms gebruik maken van een objectief  tussenpersoon die nieuws overbrengt aan zijn werknemers. Als bijvoorbeeld een kleine winkel overgenomen wordt, wil de oude en nieuwe werkgever dat de relevante payrollinformatie op een correcte manier overgebracht worden aan de werknemers.

Gebrek aan kennis rond hr

Slechts een beperkt deel van de hr-tijd binnen een klein bedrijf mag gaan naar ‘onregelmatigheden’, zoals een loopbaanonderbreking, een langdurige ziekte of een loonbeslag. Van deze zaken is de administratiedienst in kmo’s soms niet genoeg op de hoogte. Maar moet men hiervoor echt iemand in dienst nemen? Ook een externe consultant fulltime inschakelen is geen rendabel alternatief. Daarom bieden wij de oplossing met HR@yourdesk, speciaal voor bedrijven met een kleiner aantal (minder dan 50) werknemers die slechts enkele uren hr-expertise nodig hebben.

Met HR@yourdesk kan de kmo rekenen op hulp bij het opstarten van een nieuwe loonberekeningstool of bij de berekening van vakantiegeld en eindejaarspremies. Maar ook als het wat drukker wordt, kan de kmo tijdelijk beroep doen op deze service. Ook bij de opmaak van arbeidscontracten wordt er hulp geboden. Of men kan er terecht voor de afhandeling van complexe personeelsdossiers. Maar ook het uitleggen van de loonbon aan de werknemers kan een taak zijn die aan de Acerta officers wordt toegewezen. Iedereen die van HR@yourdesk gebruik wil maken, krijgt steeds een vaste contactpersoon toegewezen.

Meer weten?

Contacteer ons.