Consult
10 juli 2017
'Mobiliteitsbudget' vertaalt zich als 'give me the cash'
'Mobiliteitsbudget' vertaalt zich als 'give me the cash'

'Mobiliteitsbudget' vertaalt zich als 'give me the cash'

Elke werkdag komen er 94 bedrijfswagens bij, zo maakte de Federale overheidsdienst pas bekend. We komen uit op 445.419 salariswagens en in minder dan tien jaar tijd is het aantal bedrijfswagens met 54% gestegen.

Het kernkabinet van de regering-Michel is het recent ook eens geworden over de invoering van het mobiliteitsbudget. “Dat klinkt als een goed idee. Immers, mobiliteit is een hot issue, het is een belangrijke hoofdrolspeler, zowel voor onze gezondheid als in onze economie. Maar toch zijn wij niet enthousiast”, luidt het bij Dirk Wijns van Acerta.

Een mobiliteitsbudget dat er geen is

“Mobiliteitsbudget klinkt zoveel ambitieuzer dan wat het vandaag is. Het gaat immers enkel over bedrijfswagens. De doelgroep zijn enkel die mensen die reeds geruime tijd een bedrijfswagen hebben. Ambitieus is dat niet. Bovendien gaat het niet over een budget voor de werknemer om zijn mobiliteit te organiseren. Het gaat louter over het inruilen van een  bedrijfswagen voor cash; van de salariswagens gewoon salaris maken dus”, verklaart Wijns.

“Er wordt op geen enkele manier aangegeven wat er met dat salaris moet gebeuren. Daarmee een auto kopen kan dus ook. En of dat een ‘propere’ is, valt nog af te wachten. Van een bedrijfswagen weet je tenminste dat het een recente auto is, die voldoet aan de normen van het moment; een privé gekochte auto kan een veel minder duurzaam model zijn. Neen, dit helpt niemand vooruit”, meent hij.

Vrijblijvend, zo wordt het niets

“Maar misschien maken we ons wat dat laatste betreft wel zorgen om niets, want het hele mobiliteitsbudget is ook nog zeer vrijblijvend”, gaat Wijns voort.

“De werknemer met een bedrijfswagen heeft de vrijheid om op een aanbod van de werkgever tot toekenning van een mobiliteitsbudget al dan niet in te gaan. Het kan dus ook dat er niets verandert in 2018, het moment waarop het mobiliteitsbudget in voege treedt.”

Graag een echt mobiliteitsbudget voor iedereen

“En toch blijven we enthousiast over een mobiliteitsbudget, maar dan één die naam waardig”, besluit Wijns. “De Nationale Arbeidsraad formuleerde al een alternatief voorstel, waarbij het alternatief voor de bedrijfswagen in de eerste plaats zou moeten gaan naar duurzame vervoermiddelen. Dat duurzaam vervoermiddel kan ook een kleinere firmawagen zijn dan deze waarmee de werknemer nu rondrijdt in combinatie met het gebruik van andere duurzame vervoermiddelen (openbaar vervoer, fiets, maar ook bijvoorbeeld autodelen …).”

 

Dit artikel verscheen ook op jobat.be

Meer weten?

Contacteer ons.