Consult
7 september 2018
Nieuwe generatie werknemers verlangt ‘baas op afroep’
Nieuwe generatie werknemers verlangt ‘baas op afroep’

Nieuwe generatie werknemers verlangt ‘baas op afroep’

Werknemers zijn veeleisender en kritischer dan ooit tevoren. De heersende arbeidskrapte speelt daarin uiteraard een grote rol. Zo liggen hun verwachtingen qua jobinhoud, flexibiliteit en verloning hoger. Ook wanneer het op de competenties van hun manager aankomt, weten ze heel goed wat ze willen. Wanneer er punten worden uitgedeeld, krijgt 2 op 3 leidinggevenden een goed rapport. 1/3de oordeelt dat er nog wat werkpunten zijn om de leidinggevende kwaliteiten nog beter te ontwikkelen. Dat bleek uit de werknemersbevraging van ACERTA bij 1.700 werknemers. Jan Mouton, Leadership Expert bij Acerta Consult vertelt hoe u een ‘baas op afroep’ wordt.

Competenties van de ideale leidinggevende

De kritische werknemer beschikt over een verlanglijstje met competenties die een leidinggevende moet bezitten. Bovenaan staan: leiden en coachen, verantwoordelijkheid nemen, communicatief zijn, teamwerk stimuleren, problemen oplossen, beslissingen durven nemen en organiseren.

Daarnaast hunkeren ze naar meer bewegingsruimte in het uitvoeren van taken en neemt het belang van wederzijds vertrouwen en inspraak alsmaar toe. Als leidinggevende kan het zodus een uitdaging zijn de controle wat meer los te laten, en vertrouwen te hebben in uw werknemers. Succesvol leidinggeven begint daarom bij zelfkennis. Wat zijn uw sterktes en waar liggen uw valkuilen? Wanneer u minder goed scoort op bepaalde competenties, probeer ze dan te ontwikkelen, of besteed ze indien nodig uit.

Spreek over talent, verwachtingen en ambities

Het wederzijds vertrouwen versterken, dat doet u met een échte, menselijke connectie. Een constructieve dialoog en open communicatie zijn hiervoor vereisten. Zes op tien werknemers heeft minstens een keer per jaar een evaluatiegesprek, iets wat positief wordt onthaald. Een leidinggevende die een cultuur van dialoog vooropstelt, stimuleert zijn/haar medewerkers om de beste versie van zichzelf te worden.

Medewerkers verwachten tegenwoordig continu feedback op hun functioneren, bij voorkeur op een transparante manier. Met feedback winnen ze informatie in over hun eigen performance en kunnen ze bijleren. Dat ze weten waar ze aan toe zijn, geeft hen een gevoel van veiligheid. Anders maken ze zich gemakkelijker zorgen, wat dan weer verhindert dat ze in hun volle kracht komen te staan.

Geef werknemers meer ruimte

Bijna de helft (49%) van de bevraagde werknemers bevestigde zelf te kunnen bepalen welke methodes of technieken ze gebruiken om hun doelen te behalen. Er is dus zeker en vast een tendens naar meer autonomie, maar nog niet op alle vlakken. Wie met wie werkt, is een keuze die meestal niet bij de werknemer ligt (53%). De werktijden autonoom indelen, is voor 43% van de werknemers een realiteit.

Hoewel de mogelijkheid tot zelforganisatie en regelruimte vaak sectorgebonden is, mag het geen excuus zijn om er niets mee te doen. Een positieve samenwerking tussen werknemer en werkgever begint met on the spot feedback tussen beide partijen. Wees aanwezig, begeef u tussen uw medewerkers en praat met hen. Geef hen tegelijkertijd ook meer ruimte, zodat ze zichzelf verder kunnen ontwikkelen.

Meer weten over leidinggeven? Contacteer ons.

Meer weten?

Contacteer ons.