Consult
13 november 2018
Personeel aanwerven: 3 aandachtspunten
Personeel aanwerven: 3 aandachtspunten

Personeel aanwerven: 3 aandachtspunten

Overweegt u om binnenkort een eerste medewerker aan te werven of uw team verder uit te breiden? Om het aanwervingsproces zo vlot mogelijk te laten verlopen en veel gemaakte fouten te vermijden, geven wij u 3 handige tips waar u misschien nog niet bij stilstond.

Werkgelegenheidssteun: een verwittigd werkgever is er twee waard

Zet u de stap naar een eerste aanwerving? Dan is het een goede reflex om u onmiddellijk te informeren over de mogelijke types werkgelegenheidssteun. Wanneer u een eerste medewerker aanwerft, kan u immers rekenen op een stevig financieel duwtje in de rug. Dit financieel voordeel is wel afhankelijk van verschillende factoren zoals het Gewest waarin u rekruteert en uw activiteitensector. Zo is de werkgelegenheidssteun bijvoorbeeld verschillend in Wallonië, Vlaanderen en Brussel. Waar Vlaanderen rekening houdt met de werkplaats van uw medewerker, houden Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest rekening met diens woonplaats.        
Maak bovendien niet de vergissing te denken dat een eerste aanwerving ‘gratis’ of ‘vrij van lasten is’, dat zou net iets te kort door de bocht zijn. In de praktijk betekent de korting voor een eerste aanwerving grosso modo een besparing van 25%. Die besparing geldt bovendien enkel voor de ‘basisbijdragen’. U moet dus nog steeds sectorale bijdragen betalen en deze variëren naargelang uw activiteitensector.

Discriminatie bij de aanwerving: bannen!

Discriminatie op de werkvloer kan zich op verschillende momenten manifesteren, ook tijdens het aanwervingsproces. Wil u een nieuwe medewerker rekruteren? Wees er dan van bewust dat elk onderscheid op basis van nationaliteit, geslacht, religie of leeftijd verboden is. U mag dus niet in uw werkaanbieding schrijven dat u het liefst een man of vrouw zou aanwerven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die zijn zeldzaam. Bijvoorbeeld bij de rekrutering van modellen voor een kledingcollectie die duidelijk bedoeld is voor vrouwen of mannen.

Begin dit jaar vond bovendien een belangrijke evolutie in de wetgeving plaats. Met de wet van 15 januari 2018, die maatregelen omvat rond ‘mystery shopping’, werden ook ‘mystery calls’ mogelijk. Sociale inspecteurs kunnen zich nu voordoen als potentiële medewerkers om vast te stellen of uw onderneming zich schuldig maakt aan discriminatie.

Het belang van een goede arbeidsovereenkomst (en arbeidsreglement)

Het klinkt misschien vanzelfsprekend maar alle arbeidsovereenkomsten zouden schriftelijk moeten worden vastgelegd. Voor de meeste overeenkomsten is dit verplicht, maar een voltijdse medewerker aanwerven voor onbepaalde duur is vandaag nog steeds mogelijk zonder iets op papier te zetten. Wilt u misverstanden of discussies vermijden? Zorg er dan voor dat alle voorwaarden en overeenkomsten zwart op wit staan.

Ook een gedetailleerd arbeidsreglement speelt als werkgever in uw voordeel. U kan het reglement opnemen in de clausules van de arbeidsovereenkomst. Zo bent u zeker dat alles duidelijk en transparant naar uw nieuwe medewerker toe. Let er ook op dat uw medewerker schriftelijk bevestigt dat hij op de hoogte is van het reglement.     

Maar ga bij het uitschrijven van uw arbeidsreglement zeker niet over een nacht ijs en vraag indien nodig professioneel advies. Als u achteraf nog wijzigingen wil aanbrengen aan het reglement, bent u namelijk verplicht deze voor te leggen aan uw medewerkers. Zij krijgen dan 15 dagen om hun mening te geven. Gaan zij niet akkoord met de wijzigingen die u voorstelt? Dan moet het dossier worden overgedragen aan de inspectie van de sociale wetgeving om een bemiddelingsfase op te starten. Blijft een akkoord nog steeds uit? Dan wordt het voorgelegd aan het paritaire comité dat voor uw sector van toepassing is.        

U bent dus best goed voorbereid voor u medewerkers begint te rekruteren. Wenst u meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.

Meer weten?

Contacteer ons.