Consult
3 augustus 2017
Rekruteer de juiste mensen via social media
Rekruteer de juiste mensen via social media

Rekruteer de juiste mensen via social media

Het is algemeen bekend: er is een war for talent aan de gang. Hoe vindt u die witte raaf die perfect bij uw bedrijf past? Via social media, natuurlijk! Jongeren lezen en delen immers constant informatie via digitale platformen. Ook ‘oudere’ generaties hebben de online wereld ontdekt. Hoe bereikt u deze witte raven? Hoe zorgt u ervoor dat ze u zien als een aantrekkelijke werkgever? Hoe zorgt u voor een goede ‘branding’ op Facebook, Twitter en LinkedIn? Deze tips helpen u alvast op weg.

Facebook

Begin met het aanmaken van een Facebook pagina voor uw bedrijf. Hier plaatst u informatie die uw employer brand versterkt zoals weetjes, foto’s, video’s … en vacatures. Uw medewerkers kunnen deze vacature op hun beurt delen met hun netwerk. Verder kan u de vacature ook betaald tonen aan een gericht doelpubliek. Facebook laat namelijk toe om te selecteren op geslacht, regio, opleidingsniveau …  Zo verschijnt uw vacature in de newsfeed van de door u gekozen profielen.

Twitter

Hoewel Twitter minder gebruikt wordt in België, kan het geen kwaad om ook hier als bedrijf aanwezig te zijn. Via dit platform tweet u over een openstaande vacature en verwijst u naar uw website voor meer details. Zo was de hashtag #vacature in 2015 en 2016 het meest trending topic. Bovendien kan u regelmatig tweeten over hoe het is om in uw bedrijf te werken. Of laat u één van uw medewerkers een dag de Twitteraccount overnemen en tweeten over zijn werkdag. Dit kan kandidaten warm maken om bij u aan de slag te gaan.

LinkedIn

LinkedIn is absolute koploper wat de professionele netwerksites in België betreft. Hoewel de toon hier zakelijker is, kan u ook op dit platform aan uw employer branding bouwen door een artikel, foto, video … te posten. Zo wordt uw LinkedIn pagina uw visitekaartje voor uw onderneming. Maar ook het profiel van uw medewerkers heeft invloed op uw werkgeversimago. Spoor daarom uw medewerkers aan om een LinkedIn profiel te creëren met een professionele foto en voldoende uitleg over wat zij betekenen binnen uw bedrijf. Op LinkedIn kan u uiteraard ook vacatures plaatsen, maar ook doelgericht op zoek gaan naar mogelijke kandidaten.

Google for jobs

Sinds eind juni 2017 kunnen Amerikanen interessante vacatures opzoeken via Google for Jobs. Toch biedt Google zelf geen vacatures aan, maar haalt het bedrijf enkel informatie op van andere platformen. Google gaat dit platform verder uitwerken en verbeteren alvorens het te lanceren in Europa.

Meer weten? Schrijf u in voor onze praktijkworkshop!

Meer weten?

Contacteer ons.