Consult
5 juni 2018
Wat zijn de effecten van digitalisering en robotisering? Hoe blijf je aan zet?
Wat zijn de effecten van digitalisering en robotisering? Hoe blijf je aan zet?

Wat zijn de effecten van digitalisering en robotisering? Hoe blijf je aan zet?

Wij bevroegen 1700 werknemers over de effecten van robotisering en digitalisering op hun werk en functie. De meeste werknemers zien de toekomst eerder positief. Zo vreest 1 op 6 werknemers voorlopig geen jobverlies als gevolg van de gedigitaliseerde arbeidswereld. 1 op 4 verwacht zelfs dat de digitalisering en robotisering het werk interessanter zal maken. Toch realiseert 59% van de bevraagde werknemers zich dat nieuwe kennis en vaardigheden een must zijn om mee te draaien in de gedigitaliseerde arbeidsmarkt. Als organisaties snel willen inspringen op technologische en innovatieve ontwikkelingen, zal constante bijscholing op initiatief van werkgever én werknemer de sleutel tot succes vormen. Wij geven alvast 2 takeaways om als organisatie aan zet te blijven.

Focus op opleiding

79% van de werkgevers ziet over een periode van 5 jaar een belangrijke impact van de invoering van nieuwe technologieën op de beschikbare jobs. Zij verwachten dat nieuwe, specifieke competenties nodig zullen zijn om als organisatie snel te kunnen inpikken op technologische en innovatieve ontwikkelingen. De huidige arbeidswereld verandert immers aan een razendsnel tempo en zo ook de nodige kennis en vaardigheden. Dit hoeft echter niet noodzakelijk een moeilijke zoektocht naar nieuw talent te betekenen. Werkgevers kunnen er ook voor kiezen om te focussen op het talent dat reeds in de organisatie aanwezig is en hen op te leiden tot de gewenste profielen.

Werknemers zelf realiseren zich reeds dat continue bijscholing een absolute voorwaarde is om mee te kunnen draaien in de gedigitaliseerde arbeidsmarkt. 63% meent dat hun werkgever hen de nodige opleidingen zal aanbieden om mee te kunnen in de gedigitaliseerde arbeidswereld. Om van een succes te kunnen spreken is echter er initiatief van beide partijen nodig. Werknemers zijn immers zelf de motor van hun functie.            
Positief is zeker dat 52 % van de bevraagde werknemers denkt dat het daarnaast nodig zal zijn om ook zelf te investeren in opleidingen om mee te zijn met de robotisering en digitalisering. Onderzoek van de KUL toont bovendien aan dat medewerkers waarin geïnvesteerd wordt, ook langer aan de slag blijven.
 

Stap af van de ‘100% match tussen kandidaat en vacature’              

De arbeidsmarkt evolueert snel. Functies hebben een beperkte houdbaarheidsdatum en werkgevers worden op de proef gesteld door een toenemende arbeidskrapte. Het loont dus om af te stappen van statische functieomschrijvingen. Functies veranderen immers aan een razendsnel tempo en zo ook de nodige competenties en vaardigheden.            
Wees als werkgever dus creatief en vertrek in je rekruteringsstrategie steeds vanuit het individu. Kijk vooral naar de talenten en de motivatie van de potentiële kandidaat en in welke mate zijn competenties en vaardigheden complementair zijn aan de reeds aanwezige talenten. Een rekruteringsstrategie die zich baseert op deze ingesteldheid, beantwoordt het best aan de noden van het team en de organisatie.
Bovendien verhoog je de wendbaarheid van de organisatie door af te stappen van rigide functieomschrijvingen en maak je mobiliteit binnen de organisatie een stuk gemakkelijker.

 

Nood aan meer advies? Contacteer ons.

Meer weten?

Contacteer ons.