8,6 % werkgevers geeft personeel digitale loonbrief

Brussel, 9 november 2018 – Bijna één op tien werkgevers biedt hun personeel de kans om hun loonfiche digitaal te ontvangen. Bij 1,4 % van die werkgevers ontvangen alle werknemers hun loonbrief elke maand online. Dat blijkt uit cijfers van hr-dienstenbedrijf ACERTA. Bij 90 % van de werkgevers krijgen de werknemers elke maand hun loonfiche nog op papier.

Bij 90 % van werkgevers krijgen werknemers nog elke maand papieren loonfiches

Vandaag werkt 8,6 % van de werkgevers met een online platform om de loonfiches bij de werknemers te krijgen. 7,2 % hiervan trok al de digitale kaart, maar krijgt toch nog de vraag van individuele werknemers om de fiche op papier te krijgen. Bij 1,4 % van de werkgevers ontvangen wel alle medewerkers hun loonbrief digitaal. Hr-dienstenbedrijf ACERTA veronderstelt dat het eerder een kwestie van gewoonte is dan een kwestie van tegen de elektronische loonfiche te zijn.

Brecht Decroos, HR directeur van ACERTA: “Soms gaat papier er maar uit als de overheid daartoe besluit. Kijk naar de maaltijdcheques: werknemers krijgen hun maaltijdcheques sinds 1 januari 2016 niet meer op papier, toen het zo werd opgelegd. Dat heeft de arbeidsmarkt trouwens prima verteerd.”

Verkiezingen, belastingaangifte, pensioen, huis (ver)kopen, betalen ... alles digitaal

Vele jaren terug kregen werknemers op het einde van de week hun loon in de hand uitbetaald. Vandaag geven werknemers bij het ondertekenen van hun arbeidscontract hun rekeningnummer door, waarop hun loon wordt gestort. Niemand vindt dat vreemd. En betalingen doen we nog nauwelijks met cash geld. Papier gaat er op alle fronten uit. Brecht Decroos: “Er zijn veel argumenten pro elektronische loonfiche. Zo is het gebruik van elektronische loonfiches handig, overzichtelijk, tijds-en kostenbesparend, administratief eenvoudig en milieuvriendelijk, om maar enkele voordelen te noemen.”

Waarom zouden loonfiches niet kunnen wat de maaltijdcheque kan?

Wat ook de belangrijkste motivator is – snelheid, ecologie, veiligheid – het maakt niet uit, de stap naar de elektronische loonbrief is de logische stap. Brecht Decroos: “We hoeven zeker niet op wetgeving te wachten om nu al de logisch volgende stap te zetten voor de loonfiche en ook die digitaal aan te bieden. ACERTA geeft graag het goede voorbeeld: voor al onze medewerkers zetten we in op alles digitaal. En we zijn duidelijk niet de enigen die voor digitaal kiezen. Op het online platform Doccle, de elektronische brievenbus, zien we dat de grote nutsbedrijven bijvoorbeeld hun facturen elektronisch aan hun gebruikers aanbieden en de gebruiker vindt er meteen een beveiligd archief.”

pb_e-loonfiche.pdf