Vorige

Bijna dubbel zoveel werknemers kiezen voor extra verlofdagen binnen een cafetariaplan

Pensioensparen blijft meest gekozen optie dit jaar

Analyse Acerta van cafetariaplannen van meer dan 10.000 werknemers: 
   - Pensioensparen blijft de populairste optie binnen een cafetariaplan (29%); 
   - Kwart minder werknemers kiest voor multimedia, maar telefoon, pc en internetvergoeding blijven wel op plaats 2; 
   - Opvallendste stijger: vakantiedagen (bij)kopen. Bijna dubbel zoveel werknemers kiezen dit extralegaal voordeel in vergelijking met vorig jaar. 

Brussel, 10 oktober 2024 – Eén op de vijf werknemers die dit jaar via een cafetariaplan extralegale voordelen kiest, koopt extra vakantiedagen bij. Dat is 80% meer in vergelijking met vorig jaar. Het populairste extralegaal voordeel blijft pensioensparen met 29% van de gemaakte keuzes. Ook opvallend: steeds minder mensen kiezen voor een wagen binnen hun cafetariaplan, de fiets blijft wel even populair als vorig jaar. Dat blijkt allemaal uit een analyse van hr-expert Acerta Consult op basis van de cafetariaplannen van 11.000 werkende Belgen.  


Ieder jaar kunnen duizenden Belgen, via een cafetariaplan van hun werkgever, zelf een deel van de verloning samenstellen. Hr-expert Acerta Consult brengt jaarlijks de meest populaire keuzes in kaart. Wat blijkt dit jaar? Nog steeds kiezen werknemers het vaakst voor een financieel extraatje. Enerzijds via pensioensparen - goed voor bijna 30% van de keuzes -, anderzijds via warranten (aandelenopties). Iets meer dan één op de tien opteert voor dat laatste voordeel. Onder de oudste werknemers is die keuze zelfs nog een stuk populairder (25%) dan bij de jongeren. 

Tabel 1: Opties en keuzes cafetariaplan – 2023 en 2024 

Keuze voor extra vakantie ging maal twee

Opvallend dit jaar is de keuze van werknemers voor meer vakantiedagen. Extra vakantie als extralegaal voordeel is goed voor een aandeel van 19,4% van alle keuzes gemaakt binnen een cafetariaplan. Dat is bijna een verdubbeling tegenover 2023. De jongsten én oudsten kiezen nog iets vaker voor extra vakantie dan de groep tussen 35 en 55 jaar.  

Tabel 2: Opties en keuzes cafetariaplan 2024 opgesplitst per leeftijd 

Ellen Roelants, experte verloning bij Acerta Consult: “Toen het hybride werken tijdens en na de coronacrisis doorbrak, was het bijkopen van extra vakantiedagen via het cafetariaplan aanvankelijk minder populair. De behoefte om thuis te zijn, hoefde niet meer te betekenen dat je niet kon werken, althans voor die jobs waar thuiswerk mogelijk is. Wat wel voor iedereen geldt, is de individuele zoektocht naar een haalbare work-life balans. Die lijkt er nu toe te leiden dat mensen kiezen voor extra vakantie. Dan moeten werkgevers die optie natuurlijk wel aanbieden. Voor bedrijven kan het interessant zijn om extra verlofdagen te laten bijkopen om het mentaal welzijn van hun werknemers te verhogen of om van  een dip in de workload gebruik te maken om werknemers extra vakantie te gunnen.”  

Home office en multimedia iets minder populair

Nog een thuiswerk-effect op de cafetariaplannen de voorbije jaren: de opkomst van multimedia. De keuzes voor pc, laptop,gsm of scherm zijn dit jaar ietwat teruggevallen. Ze blijven niettemin een populair extralegaal voordeel, goed voor bijna een kwart (23,53%) van de keuzes.  

Ook mobiliteitskeuzes binnen het cafetariaplan vallen wat terug. De auto wordt nog maar zelden gekozen, keuzes voor een fiets blijven ongeveer status quo. 

Ellen Roelants: “Als werknemer heb je natuurlijk niet elk jaar een nieuwe pc, gsm of laptop nodig. Hetzelfde geldt voor de fiets. Van die laatste weten we dat bijvoorbeeld een fietslease niet via een cafetariaplan hoeft te worden geregeld. De echte populariteit van de fiets in het woon-werkverkeer zal dus groter zijn dan het cafetariaplan laat uitschijnen. Over de auto moeten we dan weer vaststellen dat de elektrificatie er blijkbaar niet toe leidt dat werknemers meer budget aan een wagen toekennen.” 

Vanwaar komt het budget?

Dankzij het cafetariaplan kunnen werknemers hun loonpakket zelf optimaal laten aansluiten bij wat zij op dat moment het meest nodig hebben. Maar vanwaar komt het budget dat werknemers via het cafetariaplan volgens hun individuele noden en voorkeuren kunnen besteden? Er zijn verschillende loonelementen die je ter beschikking kan stellen om in te ruilen. De bonus wordt het vaakst ingeruild, gevolgd door de eindejaarspremie en het brutoloon. We zien dat gradueel de bedrijfseigen anciënniteitsdagen, vakantie en thuiswerkbudget ook ingezet worden voor de ‘cafetaria-pot’, al blijft het een marginaal fenomeen.  

Tabel 3: Oorsprong van het budget voor het cafetariaplan van werknemers 

Hoe dan ook is het de werkgever die beslist om het systeem wel of niet aan te bieden én welke de opties zijn. Werknemers kunnen dan kiezen of en hoe ze in het systeem stappen


Over de cijfers  
De cijfers zijn gebaseerd op de gegevens uit de tool ‘Benefit Motivation Plan’ van Acerta, waarin meer dan 11.000 werknemers hun keuze uit het cafetariaplan van hun werkgever kunnen registreren. 

Over ACERTA 
ACERTA is als hr-dienstengroep in België gespecialiseerd in het advies, de informatisering en de verwerking van administratieve processen rond loonverwerking, sociale zekerheid, vestigingsformaliteiten en de professionalisering van het hr-beleid. De groep ondersteunt ondernemers en organisaties in elke groeifase en bij elk hr-proces. De kracht van mensen, daar draait het om bij ACERTA. ACERTA wil zijn mensen optimaal inzetten om zo het menselijk kapitaal van ondernemingen te optimaliseren. Daarbij is ACERTA een partner voor starters, zelfstandigen en vrije beroepen, kmo’s, accountants en hr-professionals in privéondernemingen en overheidsinstellingen. 

ACERTA telt 1750 medewerkers, verdeeld over 26 kantoren in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Meer dan 1 starter op 4 passeert effectief langs ACERTA’s ondernemingsloketten. De groep beheert het statuut van 1 zelfstandige op 3 en 1 organisatie op 4 maakt gebruik van haar hr- en/of payrolloplossingen. 


Vragen als journalist?

Gelieve contact op te nemen met Acerta – Sylva De Craecker

+32 478 27 93 62
Sylva.De.Craecker@acerta.be

Deel dit artikel