Terug naar overzicht

Hybride werken is de toekomst

De verplichte thuiswerkregels door corona zijn weggevallen en dus mogen je medewerkers weer elke dag naar kantoor komen. Maar willen werknemers dat ook? Uit onderzoek bij meer dan 2.000 werknemers blijkt dat 93% van de werknemers niet meer voltijds naar kantoor wil. Het gros van de werknemers (87%) verkiest het hybride werken: een combinatie van thuis- en kantoordagen. Slechts 7% verkiest het om voltijds naar kantoor terug te keren. Als er een winnaar is van de afgelopen twee coronajaren, dan maakt hybride werken alvast kans.

Oost West, hybride best

Toen het coronavirus de nieuwe realiteit werd meer dan twee jaar geleden, moesten we onze dagelijkse gewoonten plots radicaal omdraaien. In 1-2-3 schakelden organisaties over op thuiswerk, voor sommigen een compleet nieuwe wereld. Hoewel we het toen niet meteen beseften, werd het de start van de hybride werkorganisatie.

Ondertussen is thuiswerk een vaste (en geapprecieerde) waarde geworden voor heel wat werknemers: 87% van de werknemers verkiest de combinatie van thuis- en kantoorwerk. Een flexibel systeem, zonder vaste thuiswerk- of kantoordagen, krijgt de voorkeur van twee derde van de ondervraagden.

Hybride werken is positieve ervaring

70% van de werknemers is tevreden over hoe thuiswerk is georganiseerd. Thuiswerk scoorde goed op vlak van vertrouwen tussen werkgever en werknemers, de werk-privébalans en de productiviteit. Maar ‘fulltime’ thuiswerk valt toch af te raden: 8 op de 10  werknemers had veel minder contact met de collega’s, en bijna 6 op de 10 had minder contact met de leidinggevende.

De toekomst is dus hybride werken. Zo verlies je de informele momenten, de zogenaamde small talk aan de koffiemachine en lunchpauzes met je collega’s, niet uit het oog én behoud je de positieve resultaten van thuiswerk. Want de band die je medewerkers met de collega’s, leidinggevende en de organisatie hebben, is cruciaal volgens het ABC-model (Autonomie, Verbondenheid en Competentie). Werkgevers en leidinggevenden moeten daar voldoende aandacht voor hebben, en het beleid herzien vanuit de nieuwe realiteit van hybride werken. 

Hybride werkorganisatie is troef op een krappe arbeidsmarkt

Hybride kan, wanneer het goed wordt georganiseerd, zorgen voor gelukkige medewerkers én is een extra troef om potentiële kandidaten aan te trekken. In tijden van arbeidskrapte loont het dus de moeite om hier als organisatie werk van te maken. Kantoorjobs zonder mogelijkheid tot thuiswerken, riskeren hier immers al snel de gevolgen van te ondervinden.

Goede afspraken maken goede vrienden

Meer dan de helft van de werkgevers beschikte voor corona nog niet over richtlijnen rond thuiswerk. Toch is het nuttig om hier duidelijkheid over te scheppen. Een duidelijk kader hoe je kijkt naar thuiswerk bijvoorbeeld. Maar ook op teamniveau een teamcharter met goede afspraken over wat je live doet en wat digitaal, wat synchroon en wat asynchroon en aantal goede werkafspraken. Nu thuiswerk weer structureel (of occasioneel) moet zijn, zijn er bepaalde verplichtingen . Zo is het voor structureel thuiswerk noodzakelijk om een bijlage aan de arbeidsovereenkomst te voorzien en moet je soms voldoen aan andere verplichtingen zoal de thuiswerkvergoeding voor verbinding en communicatie. 

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Start met hybride werken

 

Hybride werken is de werkvorm die het beste van twee werelden combineer. Maar hoe pakt je dit aan als organisatie?

Geschreven door

Hannelore Van Meldert

Director talent acquisition & orientation, Acerta Consult

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels