Vorige

Woon- Werkverkeer: wijziging in de werkgeverstussenkomst vanaf 1 februari 2024.

Op 1 februari 2024 past de NMBS haar prijzen aan. Deze wijzigingen hebben mogelijk een impact op de werkgeverstussenkomst in het woon- werkverkeer van je werknemers. Er zijn voorlopig geen tariefwijzigingen gekend voor de abonnementen van De Lijn, TEC, MIVB en BRUPASS. Hierbij een overzicht van de aanpassingen:

Trein

Je bent steeds verplicht om tussen te komen wanneer je werknemer met de trein naar het werk komt. 

Vanaf 1 februari 2024 stijgen de tarieven voor treinkaarten met 5,9%. 

Voorziet je sector dat je moet tussenkomen op basis van een percentage van de tabellen van de NMBS, dan moet je deze verhoging vanaf 1 februari 2024 ook toepassen.  Er zijn echter ook sectoren die zich niet baseren op deze nieuwe tabellen van de NMBS, maar nog steeds een tussenkomst voorzien op basis van een forfaitaire tabel die werd vastgesteld door de Nationale Arbeidsraad in de cao nr. 19/9. De tussenkomsten op basis van deze forfaitaire tabel wijzigen voorlopig niet. Verhoog je je bijdrage echter wel spontaan op ondernemingsniveau, dan krijg je daarvoor binnenkort mogelijk een overheidstussenkomst.  De regering bereikte hierover recent nog een akkoord. Lees er hier alvast meer over.

Overweeg een derdebetalersregeling
Heb je al gehoord van de derdebetalersregeling? Met deze gunstregeling draagt de NMBS een stuk van de kost voor de treinabonnementen van je werknemers. Lees er hier meer over.

Nieuwe formule: het Flex-abonnement
De NMBS heeft een nieuwe formule: ‘Flex abonnement’. Dit is interessant voor werknemers die 2 of 3 dagen per week naar kantoor komen. Er is voorlopig echter nog geen duidelijkheid over de werkgeverstussenkomst voor dit abonnement.  Dit zal nog verder besproken worden door de sociale partners in de Nationale Arbeidsraad.

Weekabonnementen 
De weekabonnementen bij de NMBS zijn afgeschaft sedert 2014.  

Betaalde je op dat ogenblik werkgeversbijdragen berekend op basis van deze weekbedragen? Dan ben je dit mogelijk zo blijven doen, omdat deze terugbetalingswijze voordeliger was voor je werknemer dan het dagbedrag berekend op basis van het maandabonnement. Het bedrag van je werkgeverstussenkomst steeg daardoor niet sinds 2014.

Dit is sinds 1 januari 2024 echter omgekeerd: de berekening op basis van de prijs van het maandabonnement is sinds 1 januari 2024 voordeliger geworden voor je werknemers. Je terugbetalingskost zal vanaf nu dus wel beginnen stijgen telkens de tarieven van het maandabonnement omhoog gaan. 

Ander openbaar vervoer

Er geldt sedert 2020 geen minimumafstand meer voor de terugbetaling van de vervoerskosten van werknemers die zich verplaatsen met metro, tram, bus of waterbus (alle openbare vervoersmiddelen, andere dan de trein). 

Een tussenkomst is ook hier verplicht. Het bedrag waarvoor je moet tussenkomen, hangt echter af van de het soort ticket of abonnement dat je werknemer hiervoor heeft aangekocht. We maken een onderscheid tussen:

  • De prijs in verhouding tot de afstand: de bijdrage is dan gelijk aan de werkgeverstussenkomst in de prijs van de treinkaart, met als maximum 75% van de werkelijke vervoersprijs;
  • Een eenheidsprijs: de bijdrage is dan gelijk aan 71,8% van de prijs die de werknemer effectief betaalt, met als maximum de werkgeverstussenkomst in de prijs van de treinkaart voor een afstand van 7 km (34 euro).

Je sector kan ook hiervoor een eigen regeling hebben voorzien. Raadpleeg daarom steeds ook de sectorale regelingen om je te verzekeren van de wijze waarop je moet tussenkomen voor deze vervoersmiddelen.

Een combinatie van trein en ander openbaar vervoer

Gebruikt je werknemer de trein in combinatie met andere openbare vervoersmiddelen en heeft je werknemer daarvoor een enkel vervoersbewijs aangekocht, dan wordt je tussenkomst in principe berekend op basis van de forfaitaire treintabel, zoals opgenomen in cao 19/9 en wijzigt deze dus niet. Kijk ook hiervoor echter steeds de sectorale regelingen na. Er zijn immers ook sectoren die voor hun werknemers een gunstigere regeling voorzien. 

In alle andere gevallen kom je voor elk vervoermiddel apart tussen en bepaalt de som daarvan je totale tussenkomst.

Privé-vervoer

Er is geen verplichte tussenkomst voor werknemers die met een privévervoermiddel naar het werk komen, tenzij de sector of je onderneming dat wel heeft voorzien.

Voorziet je sector dat je moet tussenkomen op basis van een percentage (volledig of gedeeltelijk) van de treintarieven van de NMBS, dan moet je vanaf 1 februari 2024 tussenkomen op basis van deze gestegen tarieven. 

Fiets

Komt je werknemer met de fiets naar het werk? Lees dan hier de laatste stand van zaken. 

Er werd intussen een verhoging van het loonplafond naar 3.500 euro aangekondigd, wanneer je sector zich baseert op het maximaal vrijgesteld bedrag. Dit is echter nog niet concreet bevestigd in wetteksten. Meer informatie daarover volgt dus nog zo snel mogelijk.

Meer toelichting over de werkgeversbijdrage in het woon-werk verkeer kan je lezen in afdeling 25 van de Sociale Gids. De specifieke regels voor je sector, kan je lezen in afdeling 20.8 van de Sectorale Gids van Trefzeker.

Deel dit artikel