Bedrijfsnaam bedenken

Een goede bedrijfsnaam bedenken? Waar moet ik rekening mee houden

Je bedrijf wordt een beetje jouw kind. Je zal het een unieke naam willen geven. Maar een bedrijfsnaam geef je niet alleen daarom. Er zijn ook commerciële en administratieve redenen voor het zoeken naar een geschikte bedrijfsnaam.

Een goede bedrijfsnaam bedenken

Je kan maar één keer een eerste indruk maken en dat is meestal via je bedrijfsnaam. Niet te onderschatten dus, die keuze. Het moet er boenk! op zijn.

Je wil een naam

  • die klanten kunnen uitspreken,

  • die klanten kunnen onthouden,

  • die klanten kunnen spellen,

  • die hen iets zegt over wat jij hen te bieden hebt – of die hen héél nieuwsgierig maakt,
  • die uitstraalt wat je onderneming wil uitstralen.

5 stappen voor een naam die p(l)akt

Een bedrijfsnaam, hoe vind je de ware? Volg onze 5 stappen tips voor het bedenken van een geweldige bedrijfsnaam.

  1. Stap 1: Schrijf woorden op die jij met je business in verband brengt. Niet kritisch zijn in dit stadium, gewoon opschrijven: wat is je core business, synoniemen daarvoor, welk gevoel wil je daarbij oproepen ... alles kan bij wat we noemen brainwriting.

  2. Stap 2: Nu ga je met die woorden aan de slag:
    - Groepeer ze. Spreek ze uit. Vervoeg ze.
    - Verklein ze. Vertaal ze. Combineer ze.
    - Laat ze rusten. Pak ze weer op. Schuif ze opzij en herbegin:
    - Neem willekeurige letters uit je Scrabbledoos,
    - Prik blindelings woorden uit de krant,
    - Draai en keer en wring je eigen persoonlijke naam in bochten ...
    ​- Wees niet te kritisch, maar ook niet te snel tevreden.

  3. Stap 3: Dan schrap je wat niet p(l)akt en je puzzelt verder met de rest. Dan schrap je ... enz., tot je een shortlist hebt.

  4. Stap 4: Kom nu met die namen naar buiten. Eerst klein: toets ze af bij familie en vrienden. Hoe reageren zij? Stuur desnoods bij.

  5. Stap 5: En dan, eindelijk, leg je je ei: dat is hem!

Check op de Kruispuntbank voor Ondernemingen of jij de eerste bent om de door jou gekozen naam te gebruiken.

Domeinnaam checken

Zodra je een naam koos en die publiek gebruikt – hij staat op je business card, hij prijkt op je winkel... - is die van jou. Verdere formele registratieprocedure is eigenlijk niet vereist. Maar ... een zelfstandige activiteit zonder website, dat is echt niet meer van deze tijd. Daarom is het belangrijk te checken of een domeinnaam afgeleid van jouw bedrijfsnaam nog vrij is. Is dat het geval, reserveer en registreer die domeinnaam dan meteen!

Tips bij het domeinnaam registreren:

  • De extensie – die zegt iets over het actieterrein dat je ambieert: .vlaanderen, .be, .com, .eu ... Weet: je kan voor alle zekerheid ook meerdere extensies registreren;
  • De schrijfwijze - een cijfer kan, letters met accenten kunnen ook, maar leestekens kunnen niet.

Natuurlijk wil je niet dat iemand anders met jouw ideale domeinnaam gaat lopen. 

Mijn bedrijfsnaam is zo sterk, ’t wordt een merk!

Je hebt intensief gezocht en uiteindelijk de ware bedrijfsnaam gevonden?

Of misschien was het liefde op het eerste gezicht?

Als je geen enkel risico wilt lopen ooit nog van jouw naam te moeten scheiden, als je hem overal op je product of je service wilt zien staan, zou het kunnen dat je de door jou gekozen naam als merknaam wilt registeren. Ook dat kan.

Een commerciële en een maatschappelijke, twee namen of één?

Jouw onderneming moet dus een naam hebben. Dat kunnen er ook twee zijn:

  • De commerciële of handelsnaam is de naam waaronder je publiek je onderneming kent. De ‘roepnaam’ van je onderneming, zeg maar.

  • De maatschappelijke naam is de ‘officiële’ naam of bedrijfsnaam van je onderneming zoals in de statuten vermeld en in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. De rechtsvorm van je onderneming (BV, NV ...) maakt daar deel van uit. Die naam heeft een administratieve functie, geen publicitaire.

Je kan voor de commerciële en de maatschappelijke naam een en dezelfde naam kiezen.

Een eenmanszaak? Die krijgt sowieso jouw naam

Start je een eenmanszaak dan krijgt die altijd je eigen naam als maatschappelijke naam. Daarnaast kan je ervoor kiezen om een (andere) commerciële naam te kiezen. Die commerciële naam geef je door wanneer je je inschrijft in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).

Vennootschap? De naam moet uniek zijn

Wie een vennootschap start, kiest voor een unieke maatschappelijke naam. Dat wil zeggen dat de naam nog door geen enkele andere vennootschap wordt gebruikt. Doe je dat niet, of kies je voor een naam die verwarring kan veroorzaken, dan kan de benadeelde partij eisen dat je de naam verandert.

Gegeven is gegeven

Je kiest best meteen een goede naam, zo kan je naamsbekendheid opbouwen. Het is geen goed idee om eenmaal gekozen nog van naam te veranderen, tenzij daar een hele goede reden voor is (bv. als de naam een negatieve connotatie gekregen zou hebben). Het wijzigen van de commerciële naam kan gratis, het wijzigen van de maatschappelijke naam (enkel voor vennootschappen) is complexer en heeft een kost.

Faam begint bij de juiste naam.