Een eigen zaak: alles start met een sterk idee

Een eigen zaak: alles start met een sterk idee

Je droomt ervan om een eigen zaak te starten. Maar heb je ook al een idee wat je wil gaan doen? Of heb je heel wat ideeën, maar weet je niet zeker of ze realistisch zijn? Wat is de impact van je overstap naar een eigen zaak op je omgeving? En hoe breng je je idee overtuigend over bij de bank?

Je eigen zaak starten: in welke sector, en waarom?

Denk vooral na waarom je je eigen zaak start en formuleer daar je visie en missie rond. Welk gat in de markt zal jij vullen? Welke nood zal jij inlossen?

De zoveelste klassieke broodjeszaak starten, of: de enige gezonde lunchzaak in de hele kantoorbuurt, mét verse biosoep en slaatjes? Een kledingwinkel starten, of een kledingzaak mét verse koffie- en sapjesbar?

Bezorg mensen dankzij jouw zaak een oplossing, geef klanten waar ze op dat moment en op die plek nood aan hebben.

Focus met andere woorden eerder op ‘waarom’ dan op ‘wat’ als je je idee voorstelt aan je omgeving en aan eventuele geldschieters. Denk goed na over je missie en visie, want dát is wat mensen aanspreekt. Je speelt met een goede missie en visie in op emoties, en dat is exact hoe mensen aankoopkeuzes maken: op gevoel.

Een idee voor een eigen zaak, maar hoe geef je dat idee vorm?

Je hebt een idee, je hebt een visie en een missie. Dat is al heel wat. Volgende vraag die je moet beantwoorden is: HOE bezorg je mensen een oplossing? Op welke manier breng je iets anders-dan-de-anderen? Welke waarden hanteer je? Dat alles omschrijf je best in een missie en een value proposition. Laten we er het voorbeeld van de broodjeszaak terug bijnemen: 

Met dagverse biosoep, slaatjes en een lunchformule bied ik een gezond en lekker alternatief voor de kantoorwijk. De eenvoudige bestelformule, de selfservice en take-out houden de kostprijs laag.

Dagvers, bio, gezond en betaalbaar zijn de kernwaarden die je onderscheiden van de gangbare broodjeszaken en tea-rooms in de buurt.
Probeer je idee helder en duidelijk te verwoorden en bondig te vertellen om zo de juiste mensen te overtuigen van je plannen. Lukt het je om je plan samen te ballen tot een gevatte slogan voor op je website, etalage of naamkaartjes? Natuurlijk wel!

Van idee naar werkelijkheid: je eigen zaak in de praktijk

Je hebt nu een missie, visie en waarden geformuleerd. Nu is het tijd om je basisidee uit te breiden en concreet in te vullen.

Ga je naast biosoep ook belegde broodjes aanbieden? Hoe zal je lunchformule eruit zien? Welke drankjes passen bij jouw waarden? Maak je ook gebak en koffie voor in de namiddag? Hoe zal je zaak er gaan uit zien? Dat is je strategie.

Giet alle strategische ideeën in je business- of ondernemingsplan. Een businessplan? Ja! Dat is je houvast voor de komende tijd. Het is je eigen ‘wegenkaart’ waar je onderweg altijd naar kan teruggrijpen. Nu lijkt het misschien wat veel, maar later zal je blij zijn dat je een businessplan hebt.

En dan: hoe start je een eigen zaak?

Vlot starten met je nieuwe zaak? Daar helpen wij jou mee! Als erkend ondernemingsloket én Sociaal Verzekeringsfonds voor Zelfstandigen zijn we enthousiast om kersverse starters stap voor stap te helpen bij de registratie en het papierwerk dat bij een nieuwe zaak komt kijken.

Nog twijfels en graag wat meer info?

Popel je om te starten maar ben je nog op zoek naar meer inspiratie en ondersteuning? Onze experten staan klaar om hun ervaring met jou te delen en je met raad en daad bij te staan. Volg gratis één van onze online opleidingen in de Starters academie.

Bekijk onze start-up video

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.