Consult

Acerta en JBC rolden samen Me@MyBest©@JBC uit: een nieuwe, frisse aanpak rond personeelsevaluaties

Acerta en JBC rolden samen Me@MyBest©@JBC uit: een nieuwe, frisse aanpak rond personeelsevaluaties
Acerta en JBC rolden samen Me@MyBest©@JBC uit: een nieuwe, frisse aanpak rond personeelsevaluaties
Wij volgden de evoluties omtrent de evaluatiegesprekken in organisaties op de voet want ook bij JBC waren we op zoek naar een fris alternatief. Maar tussen alle meningen en kritiek ontbrak wel 1 ding: een constructief alternatief. Toen had ik een gesprek met Chris Wuytens over ‘Me@MyBest©’ van Acerta Consult en was ik meteen overtuigd dat we hèt positieve alternatief hadden gevonden. Hij sprak over continue feedback en de focus op talent, maar ook over sturing en doelstellingen. Dat was precies het evenwicht dat JBC zocht. En dat was dan ook het begin van een echte samenwerking.
Cindy Gorissen,Chief Human Resources Officer

JBC is de grootste Belgische fashion retailer. De meer dan 140 winkels (verspreid over Belgie, Luxemburg en Duitsland), vind je vooral op wegen naar de stad, maar uiteraard ook in stads- en shoppingcenters.

JBC is een professioneel, trend- en milieubewust modemerk met een eigen karakter. Het merk is daarom ook lid van de Fair Wear Foundation, een organisatie die zich actief inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de mode-industrie. JBC streeft naar faire kledij tegen een faire prijs. Een adjectief dat je makkelijk met JBC associeert is: stralend.

In het najaar 2016 startte JBC een traject met Acerta Consult voor een nieuwe, frisse aanpak rond hun personeelsevaluaties. Samen rolden we Me@MyBest©@JBC uit. Hier volgt de getuigenis van Cindy Gorissen, Chief Human Resources Officer van JBC.

Waarom Me@MyBest©?

Cindy Gorissen: “Wij volgden de evoluties omtrent de evaluatiegesprekken in organisaties op de voet want ook bij JBC waren we op zoek naar een fris alternatief. Maar tussen alle meningen en kritiek ontbrak wel 1 ding: een constructief alternatief. Toen had ik een gesprek met Chris Wuytens over  ‘Me@MyBest©’ van Acerta Consult en was ik meteen overtuigd dat we hèt positieve alternatief hadden gevonden. Hij sprak over continue feedback en de focus op talent, maar ook over sturing en doelstellingen. Dat was precies het evenwicht dat JBC zocht. En dat was dan ook het begin van een echte samenwerking.”

“De ambitie van JBC hebben wij geformuleerd in wat wij onze ‘purpose’ noemen: mensen en gezinnen helpen om te stralen en zich mooi te voelen. Dat doel realiseren, begint bij onze medewerkers, daar zijn wij van overtuigd. Als we onze medewerkers laten stralen, volgen de klanten vanzelf. Dat is wat we met HR en met ons nieuwe evaluatiesysteem in het bijzonder willen bereiken. De focus op talent in de Me@MyBest©-aanpak sloot perfect aan bij die ambitie.”

Van Me@MyBest© naar Me@MyBest©@JBC

De cultuur van JBC is open, vlot, informeel, happy ... Zonnig geel is niet toevallig onze kleur. Ik kan wel zeggen dat we met Acerta heel open in gesprek zijn kunnen gaan. Zij hebben ons op weg geholpen met het concept en het JBC HR-team is hiermee aan de slag gegaan om dit concept eigen te maken en te overgieten met de JBC-identiteit. Zo zijn we  erin geslaagd om samen in co-creatie een proces op touw te zetten en de elementen van ‘Me@MyBest©’ naar JBC te vertalen. Zo spreken wij van Picturegesprekken,  Stories & Glories en de Buddies in plaats van de standaard evaluatiegesprekken

Het idee van continue feedback hebben we trouwens heel mooi vormgegeven – ook letterlijk – in een individueel ‘Straalmapje’, om alle ‘Buddies’ en complimenten in te bewaren om die dan te kunnen meenemen naar dat formele evaluatiemoment, het Stories & Glories gesprek. Die ongoing feedbackcultuur vinden wij trouwens heel erg belangrijk. Bij JBC formuleren we het zo: Feedback is een cadeau.”

“Eén van de essentiële voorwaarden die we aan het nieuwe evaluatiesysteem hadden gesteld, was dat het allemaal administratief makkelijk realiseerbaar moest zijn. Ook dat is met Me@MyBest© gelukt. Acerta stond in voor de eerste praktische workshops, waarna we deze zelf als HR aan onze medewerkers gaven. Daarnaast hebben we veel aandacht besteed aan tal van templates bijvoorbeeld om hun ‘succesvoorwaarden’ geformuleerd te krijgen, opdat de implementatie gemakkelijker zou verlopen. De impact van dit project binnen JBC wordt ook nog eens versterkt omdat het perfect inhaakt bij het awareness traject rond veerkracht dat wij tegelijk hebben lopen.”

Nu al rendement

“Het zal pas in december van dit jaar zijn dat we een volledige cyclus Me@MyBest©@JBC afgerond hebben. Maar we plukken er nu al vruchten van. Leidinggevenden komen me zeggen dat ze energie halen uit de gesprekken die ze met hun teamleden hebben. Dat is ooit wel anders geweest, met de klassieke evaluatiegesprekken. En het lijkt een fait divers, maar het is veelbetekenend: op complimenten dag dit jaar zijn er bij JBC 1800 complimenten verstuurd, tegenover 800 vorig jaar.”

Meer weten?

Contacteer ons.