Wat is een correcte prijs?

Wat is een correcte prijs?

Hoe ga je om met prijsvragen van klanten? Wat is een correcte prijs? En ben je bereid over je prijs te onderhandelen? Fair en eerlijk duurt het langst.

Freelance tarieven

Niet alle freelancers zijn peperdure consultants. Hoe uitvoerender de freelance opdracht, hoe lager het uurtarief of de dagprijs zal zijn. Prijsverschillen kunnen gaan van € 25/uur tot € 175/u. Het interimtarief voor een gelijkaardige opdracht kan een handige richtlijn zijn. Of je kan begeleiding vragen, bv. via freelancenetwork.be

Freelance tarieven kunnen zijn ingegeven door:

  • De grootte van de opdrachtgever – bv. multinationals betalen meer.
  • De hoogdringendheid van de job – bv. dringend? -> +20% duurder.
  • De regio waar je actief is – bv. Brussel betaalt meer.
  • Jouw expertise – bv. IT’ers en ingenieurs kunnen meer vragen dan administratieve freelancers, taaltrainers enz.
  • Jouw jaren ervaring – als junior kan je minder aanrekenen.
  • Jouw commerciële vaardigheden = hoe je jezelf kan verkopen – vrouwen verkopen hun expertise doorgaans minder duur.
  • De vraag: hoe groter de vraag, hoe exclusiever je expertise en ervaring, hoe hoger de bereidheid om meer te betalen. Sterke concurrentie kan de prijs dan weer drukken.

Een projectbudget

Naast uurtarieven kan je ook werken met een projectprijs. Dit betekent dat je één prijs afspreekt voor het hele project. Duurt het project langer dan ingeschat, dan krijg je als freelancer geen hogere vergoeding. Is het werk sneller gedaan, dan doe je voordeel.

Vraagt een opdrachtgever een offerte voor de volledige opdracht, dan kan je de vraag ook terugkaatsen en informeren naar het voorziene budget. Dat is een redelijke vraag: wat de klant in gedachten heeft, kan helpen te verduidelijken welke inspanning je klant van je verwacht - zeker voor creatieve opdrachten kan dat nuttig zijn.
Niet alle opdrachtgevers zijn evenwel happig om een budget te noemen, omdat ze zelf geen idee hebben, of omdat ze niet in hun kaarten willen laten kijken. Jij kan het maar vragen. 

Is het voorziene budget hoger dan je had verwacht, dan kan je meer diensten leveren dan je in gedachten had en/of je kan aan een hoger tarief rekenen.


Is het voorziene budget lager dan wat je dacht aan te rekenen, dan moet je voor jezelf uitmaken of je voor dat bedrag de kwaliteit kan leveren die je minstens wil leveren. Je laat best wel weten dat het budget dat de klant voorstelt lager is dan wat jij had ingeschat en dat je dus geen extra diensten zal kunnen leveren.

Tegenover een lagere prijs staat altijd een mindere service. Die service kan hem zitten in de diensten zelf die je levert, maar ook bv. in de termijn waarbinnen je de dienst levert (een lagere prijs voor minder dringend werk), in de betaaltermijn, in het voorschot enz.

Kortingen zijn nooit een verworven recht 
Een korting is een verlaagde prijs voor eenzelfde service en dat wil je vermijden. Geef je toch een korting, maak dan duidelijk dat het dat is: een eenmalige korting. Je doet dat door op je offerte/factuur je normale prijs te zetten en daarbij te noteren hoeveel daarop je eenmalige (!) korting is.  

Bekijk onze start-up video

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.