Welzijn op het werk

Investeren in het mentaal welzijn van je medewerkers loont. Ontdek wat je kan doen om het welzijn van je personeel te verbeteren.

Mentaal welzijn op het werk verbeteren in je bedrijf

De laatste jaren leren we steeds meer over de mentale capaciteiten en gezondheid van de mens. Ook met betrekking tot het werk. Maar die kennis omzetten in een concrete aanpak waardoor werknemers zich optimaal kunnen inzetten? Dat blijkt niet zo gemakkelijk te zijn. Wat kun jij doen om het mentale welzijn van je werknemers te verbeteren en tegelijkertijd het welzijn van je bedrijf te waarborgen?

Welzijn op het werk en ziekte

De Belgische werknemer is gemiddeld 7,5 dagen afwezig door ziekte. Dat is heel veel, en kost werkgevers ook heel wat tijd. En dat terwijl de meeste werkgevers denken dat het echt heel goed gaat met hun personeel. Natuurlijk is de reden voor een ziektedag niet altijd dezelfde. Maar welzijn op het werk speelt wel een grote rol in het algemene welbevinden van een werknemer. 

Wat je moet doen als je werknemer ziek valt hebben we hier voor jou op een rijtje gezet.

Mentaal welzijn op het werk

Je werknemers zijn mensen van vlees en bloed. Naast de dagelijkse werkzaamheden maken ze nog veel meer mee, en hebben ze stressfactoren in hun privéleven, geldzorgen, gezondheidskwesties, deadlines, veranderingen in de maatschappij, noem maar op. Dat kan allemaal een effect hebben op hun mentale welzijn.

Het belang van welzijn op de werkvloer

Werknemers die zich goed voelen, presteren beter. Ze zijn vaker aanwezig en voeren hun taken naar tevredenheid uit. Dat komt doordat ze de mentale capaciteit hebben om hun werk goed te doen. Naast de prestaties zijn er natuurlijk ook andere voordelen: je werknemer zet de toon voor een goed groepsgevoel, is gemotiveerd en draagt diezelfde positieve energie uit naar collega’s, klanten en leveranciers. 
Soms begint welzijn op de werkvloer al met het kiezen van de juiste mensen voor de juiste positie. Dat keuzeproces vereenvoudig je door middel van assessments.

Motiverend leiderschap voor een beter welzijn

Gemotiveerde medewerkers voelen zich beter in hun vel. Maar hoe slaag je er als werkgever in om je team te motiveren? De experten van Acerta Consult helpen leidinggevenden graag op weg aan de hand van het ABC-model, een wetenschappelijke theorie die gebaseerd is op de drie basisbehoeften van werknemers: Autonomie, Betrokkenheid en Competentie. Door sterk in te zetten op deze behoeften vergroot je de motivatie van je team.

Wat is de perceptiekloof?

De perceptiekloof is het verschil tussen hoe werkgevers en werknemers naar de mentale gezondheid van de werknemer kijken. En die kloof is groot. 8 op de 10 werkgevers denkt dat hun werknemers zich goed tot zeer goed in hun vel voelen. Maar slechts de helft van alle ondervraagde werknemers ziet dat zelf ook zo. Dit toont aan dat werkgevers nog een lange weg te gaan hebben in hun kennis van de belevingswereld van de werknemer.

Als een werknemer langere tijd uitvalt, kun je als werkgever vragen krijgen over ziekteverzuim. Wanneer en hoe lang is verzuim getolereerd? Hoe pak je het aan? Verdiep je erin met deze uitleg

Hybride werken

Ondanks de gangbaarheid van telewerken heeft de autonomie niet per se gezorgd voor meer mentaal welzijn onder werknemers. Thuiswerk zorgt er namelijk ook voor dat de grens tussen werk en privé vervaagt. Wanneer eindigt je werkdag? Als je je laptop dichtklapt? Voor veel werknemers ligt het niet zo simpel. Ook missen sommige mensen de directe aanwezigheid van hun collega’s en/of leidinggevenden. 

Meer perspectieven op hybride werken? Lees er hier alles over.

Recht op deconnectie

Sinds 1 april 2023 moet je als werkgever afspraken maken met je werknemers over de afbakening van de werkuren. Zij hebben volgens de nieuwe arbeidsdeal immers recht op deconnectie. Concreet: je werknemer heeft het recht om het werk na de uren volledig los te laten. Ons advies? Geef je werknemers concrete tips die bijdragen tot een hoger mentaal welzijn. Adviseer bijvoorbeeld om na 18 uur geen e-mails of berichten meer te beantwoorden en meldingen uit te schakelen.

Mentaal welzijn van werknemers verbeteren

De rol van de idpbw

Heb je werknemers op de payroll? Dan heb je ook een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (kortweg idpbw) nodig. Als je minder dan twintig werknemers hebt, mag jij zelf de preventieadviseur zijn die binnen dat kader optreedt. Een idpbw onderzoekt risico’s, bekijkt de oorzaken van arbeidsongevallen, stelt een globaal preventieplan op, informeert over de wetgeving en geeft advies. Daarbij kan dus ook het beleid rond psychosociaal welzijn onder de loep worden genomen. 

Heb je een idpbw in je bedrijf, dan kun je dat orgaan opdragen om regelmatig onderzoek te doen naar de werktevredenheid en het mentaal welzijn van je werknemers, zodat jullie tijdig maatregelen kunnen treffen als er problemen blijken te zijn.

Heb je concrete cijfers nodig, laat dan zeker eens het welzijn op jouw werkvloer meten.

Positief telewerken

Je kunt je werknemers die regelmatig telewerken ook steunen met een aantal eenvoudige stappen. Ten eerste is betrokkenheid erg belangrijk. Stuur niet alleen een regelmatig berichtje, maar regel bijvoorbeeld een bevraging of gesprek waarin je hun noden en wensen echt bespreekbaar maakt. Hier kun je vervolgens op inspelen. Zo'n bevraging is ook nuttig om te ontdekken of iedereen zich nog fijn voelt op de plek die hij heeft gekregen. Mochten er werknemers zijn die inmiddels andere ambities hebben of graag willen doorgroeien naar een andere functie, dan ben je er op tijd bij om hen intern een aantal interessante opties aan te bieden en verlies je ze niet aan een andere werkgever. 

Vergis je trouwens niet in het belang van zelfontwikkeling en opleiding; je werknemers willen zich bekwaam voelen. Door online of fysieke opleidingen aan te bieden geef je je werknemers het gevoel dat ze hun doelen bereiken en aan zichzelf werken. 

Wist je dat ook je loonbeleid werknemers kan motiveren om zich maximaal in te zetten? Leer bijvoorbeeld verlonen volgens het ABC-model.

Een duurzaam aanwezigheidsbeleid

Werknemers hebben behoefte aan duidelijkheid. Werk daarom een goed beleid uit rond afwezigheid en ziekte en volg verzuim nauwkeurig op – niet vanuit een controlerende mindset, maar juist vanuit betrokkenheid. Zo creëer je als werkgever een open werkcultuur en vertelt je werknemer je misschien eerder over mogelijke werkgerelateerde problemen. 

Een verzuimbeleid voor jouw bedrijf laten opstellen? Regel het hier met Acerta. We staan ook voor je klaar als je een re-integratie moet begeleiden.

Het betalen, vervangen en opvolgen van een zieke werknemer kost je overigens geld. En legt mogelijk ook meer werkdruk op de collega’s van de zieke werknemer. In dit geval is voorkomen dus sowieso beter dan genezen: investeer in preventie, zodat je werknemers minder snel risico lopen op bijvoorbeeld een burn-out.

De rol van hr in het aanwezigheidsbeleid

Heb je een hr-verantwoordelijke? Dan kan hij of zij – in samenwerking met de preventieadviseur – een welzijnsbeleid en aanwezigheidsbeleid opnemen in het algemene hr-beleid. Human Resources is neutraal, maar biedt ook een luisterend oor en een veilige plek voor de werknemer. Door hen de juiste vragen te laten stellen – zowel aan afwezige als aanwezige werknemers – kun je de vinger op de pols van je bedrijf leggen.

Meer over welzijn op het werk

Welzijn en verzuim meten

Lees alles over welzijn en verzuim meten

Verzuimbeleid

Lees alles over verzuimbeleid

Preventie

Welzijn op de werkvloer. Het is een veelbesproken onderwerp. Uiteraard omdat het heel belangrijk is, maar ook omdat je als werkgever een aantal verplichtingen hebt rond veiligheid, gezondheid en welzijn op het werk. Zo moet je bijvoorbeeld een vijfjaarlijks globaal preventieplan opstellen. Op jaarbasis ben je dan weer verplicht om een actieplan te formuleren. Wat houdt dat in? En waar moet je op letten?

Lees alles over preventie

Reintegratiebeleid

Belgische werkgevers krijgen meer en meer te maken met langdurige afwezigheid van werknemers door ziekte. Het is dus aan te raden om een praktisch re-integratiebeleid te voorzien om zo werknemers na langdurige arbeidsongeschiktheid – na een ziekte of een ongeval – vlot en succesvol te laten terugkeren naar de werkvloer. Progressieve werkhervatting is dan een handige oplossing.

Lees alles over reintegratiebeleid

Gezondheid

Werknemers die binnen de doelgroep van het periodiek gezondheidstoezicht vallen worden met een bepaalde frequentie door de arbeidsarts onderzocht (o.a. veiligheidsfuncties, activiteiten met bepaald risico). In regel ligt de frequentie op een jaar, op enkele uitzonderingen na. In de nieuwe regeling blijft dat principe overeind, maar de medische tussenkomst wordt anders ingevuld.

Lees alles over gezondheid

Meer inspiratie om het welzijn van je medewerkers te verbeteren?

Een team dat zich goed voelt op de werkvloer is alle investering waard! Laat je adviseren door de experten van Acerta Consult.