De naam KBO komt je direct tegen wanneer je informatie zoekt over de opstart van een eigen zaak. De KBO, kort voor Kruispuntbank van Ondernemingen is inderdaad cruciaal voor een Belgische onderneming. Maar wat is de KBO precies en hoe geraken je bedrijfsgegevens erin?
De Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is een beveiligd register dat de gegevens van de Belgische ondernemingen bevat. Zowel de handelsondernemingen als de vrije beroepen zitten erin, met details over entiteit, btw nummer, vestigingseenheid, ondernemingsnummer, en veel meer. Door gegevens centraal te bewaren wil de overheid het paperassenwerk voor ondernemingen verminderen. Zo hoef je niet voor elke overheidsdienst hetzelfde invulwerk te doen. Alle info over jouw zaak komt in de KBO Public Search.
Je kan niet rechtstreeks bij de KBO aankloppen. Je moet passeren via een dienst die wel gegevens mag invoeren in de KBO: de ondernemingsloketten (zoals Acerta ondernemingsloket), de griffies, de BTW en de RSZ.
Start je een eenmanszaak op, dan zorgt het ondernemingsloket voor je inschrijving in de KBO. Je krijgt een uniek ondernemingsnummer, dat je op al je bedrijfsdocumenten moet vermelden.
Voor een vennootschap moet je eerst een oprichtingsakte neerleggen bij de griffie van de ondernemingsrechtbank. Die griffie verzorgt daarna je inschrijving in de KBO. Vervolgens laat je de gegevens van je vennootschap in de KBO vervolledigen door het ondernemingsloket.
Op je startdag moeten al je activiteiten geregistreerd zijn in de KBO. Ten laatste! Wil je later extra activiteiten uitbouwen, dan moeten ook die ten laatste op dag één in de KBO zitten. Heb je niet alles netjes geregistreerd, dan riskeer je een geldboete.
De Kruispuntbank van Ondernemingen is een initiatief van de overheid. Meer informatie vind je op de website van de Federale Overheidsdienst Economie.
Alle starters zitten met vragen. Dat is normaal. Een duidelijk antwoord is wat jij nu wil. Ook dat is normaal.
Bekijk alle startersvragen Bekijk alle startersvragen voor dit topic