Vorige

CV en motivatiebrief blijven cruciaal en worden steeds vaker gescreend door... AI

11 september 2024 Werkgevers
Nora Van Den Eynden

Motivatiebrief in de ene hand, CV in de andere. Wie solliciteert, weet dat deze twee componenten onmisbaar zijn om een goede indruk te maken op een potentiële werkgever. Uit onderzoek van Acerta blijkt dat driekwart van de sollicitanten aangeeft dat de motivatiebrief en het CV belangrijk zijn om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Ze zorgen voor persoonlijkheid en authenticiteit, en hoewel deze twee laatste sleutelbegrippen zijn doorheen het volledige sollicitatieproces, blijkt dat zowel werkgever als werknemer toch ook vaker gebruik maken van AI.  

Leestijd: Later lezen?

Terug van (nooit) weggeweest

Het schrijven van een motivatiebrief en CV. Tijdsintensief? Ja. De moeite waard? Absoluut. Uit een bevraging van Acerta Consult blijkt immers dat drie kwart van de sollicitanten ervaart dat beide instrumenten belangrijk zijn om uitgenodigd te worden voor een eerste gesprek. Ook later in het sollicitatieproces worden beide nog waardevol bevonden, want bijna zes op de tien geeft aan dat ze ook nodig zijn om effectief aangenomen te worden.

CV is het meest doorslaggevend

Uit het onderzoek blijkt dat een CV het meest cruciale wapen is. Maar liefst acht op de tien vindt het belangrijk om dit persoonlijk visitekaartje, waarin competenties, ervaringen en interesses aan bod komen, af te leveren. Ook de motivatiebrief, waarin kandidaten hun enthousiasme en motivatie voor een job kunnen toelichten, wordt als belangrijk beschouwd, zij het in mindere mate. Iets meer dan de helft van de sollicitanten acht dit een belangrijk instrument in hun zoektocht. Wie dus de interesse van een potentiële werkgever wil wekken, besteedt best voldoende tijd aan beide.  

CV vóór motivatiebrief: een contradictie

Dat het belang van een CV hoger ingeschat wordt dan dat van een motivatiebrief is een opvallende vaststelling. Uit hetzelfde onderzoek blijkt immers dat sollicitanten motivatie – het element bij uitstek in een motivatiebrief – het belangrijkste onderdeel vinden waarop een werkgever hen zou moeten beoordelen. Competenties en werkervaring – die elk hun plekje krijgen op het CV – zouden volgens hen dan weer minder de doorslag mogen geven. Het is dus opvallend dat kandidaten toch meer lijken te verwachten van het meesturen van een CV dan van een motivatiebrief.

Bovendien biedt de motivatiebrief niet alleen de mogelijkheid om je drijfveer toe te lichten, het is tevens een eerste opportuniteit om eruit te springen. Een diploma of een ervaring onderscheidt een kandidaat minder van anderen die zich geroepen voelen, terwijl een specifieke motivatie of interesse voor de potentiële werkgever dat wél doet. De persoonlijke toets in een motivatiebrief helpt bij het creëren van een eerste indruk, die later in het proces het verschil kan maken.

De opkomst van AI

Hoewel authenticiteit dus een zeer belangrijke rol speelt in het rekruteringsproces, zien we toch ook een verrassende rol weggelegd voor artificiële intelligentie. Meer en meer zetten organisaties AI in voor het screenen en matchen van CV’s. 15% van de werkgevers laat een eerste screening uitvoeren door een robot, zo blijkt uit onze onderzoekscijfers. Uit de ontvangen CV’s worden woorden gehaald die gematcht worden aan de vacature, en zo kan er reeds een eerste selectie gemaakt worden. Ook voor sollicitanten kan AI trouwens een handig en drempelverlagend instrument zijn om de persoonlijke motivatie op een authentieke manier te formuleren. Het blijft echter wel noodzakelijk dat de door AI geschreven motivatiebrief en het CV stroken met de effectieve motivatie en loopbaan. Zo blijft de authenticiteit – een sleutelbegrip doorheen het volledige sollicitatieproces – gewaarborgd, ondanks het gebruik van AI.

Je online zichtbaarheid verbeteren én topkandidaten aantrekken met AI-geoptimaliseerde wervingsstrategieën?

Contacteer R&S Acerta Consult. Door het inzetten van AI zal je als bedrijf niet alleen efficiënter kunnen werven, maar ook je bereik vergroten, en dát is cruciaal in een krappe arbeidsmarkt. Acerta Consult bepaalt samen met jou de juiste strategie en gaat voor een zo groot mogelijke visibiliteit van je vacatures. Zo krijg je in een mum van tijd de juiste CV’s en motivatiebrieven binnen.

Meer informatie

Deel dit artikel

Geschreven door Nora Van Den Eynden

Manager Talent Acquisition

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Vacature zoekt ideale kandidaat: al aan job branding gedacht?

28 juni 2024
Alexander Claassens

Bedrijven zoeken gretig naar de beste manier om hun vacature tot bij de juiste doelgroep te krijgen. In een zee van jobaanbiedingen moet je meer dan ooit opvallen. Al aan job branding gedacht? Het is de perfecte manier om te zorgen dat jouw vacature op korte termijn resultaten boekt. We leggen je uit hoe dat werkt en hoe je het aanpakt.

Lees meer
Werkgevers

Duurzame manieren om je huidige werknemers te behouden

26 juni 2024
Miet Vanhegen

Opvallende cijfers: 72% van de werkende Belgen zou hun huidige werkgever verlaten mocht zich een interessante opportuniteit voordoen. Hoe kan je als bedrijf inzetten op retentie en hoe zorg je voor een stimulerende werkomgeving waarin je huidige werknemers zich kunnen (blijven) ontwikkelen?

Lees meer
Werkgevers

Hoe vaak denken werknemers nog aan een carrièreswitch?

21 mei 2024
Jochen Bessemans

Enkele jaren geleden speelden heel wat werknemers met het idee om hun job volledig om te gooien en in te ruilen voor een andere. Uit onze recente bevraging blijkt dit vandaag niet meer het geval. Wat zijn de redenen om wel of niet te switchen en hoe kan je hier als werkgever op inspelen?

Lees meer