Wil je ook starten met inclusief rekruteren?
Hoe vind én behoud je geschikte medewerkers in een krappe arbeidsmarkt? Ontdek hoe je start met een goed omkaderd diversiteits-en inclusiebeleid.
Meer informatie
Hoe sterk zet jouw bedrijf in op het aanwerven van mensen met een (fysieke of mentale) beperking? Inzetten op diversiteit maakt je niet enkel een duurzame werkgever, in the war for talent is het des te belangrijker om geen enkel talent onontgonnen te laten.
Het aantrekken van het juiste talent blijft een belangrijke hr-uitdaging voor alle bedrijven. De krapte op de arbeidsmarkt maakt dat werkgevers breder zullen moeten gaan kijken en aanwerven op talent, ook wanneer dat talent een fysieke of mentale beperking heeft. En dat lijken toch almaar meer bedrijven te beseffen, want uit onze recente onderzoekscijfers blijkt dat er bijna 15% meer mensen met een beperking tewerkgesteld zijn dan vorig jaar.
Mensen met een beperking integreren op de werkvloer is bovendien lang niet zo complex en hoeft werkgevers zeker niet te weerhouden om deze personen een kans te geven. Bedrijven kunnen met enkele eenvoudige ingrepen mensen met een fysieke beperking dezelfde taken laten uitvoeren als mensen zonder beperking. Bovendien zijn er verschillende steunmaatregelen waarop bedrijven een beroep kunnen doen. Toch merken we dat er nog veel onwetendheid heerst over hoe deze doelgroep te integreren of te benaderen. Mits enkele snelle aanpassingen kom je al een heel eind:
Het aanwerven van personen met een handicap is slechts een onderdeel van een groter geheel: actief inzetten op diversiteit en inclusie is een verstandige strategie. Je wapent je niet enkel tegen de aanhoudende arbeidskrapte, maar vergroot je kansen als aantrekkelijke werkgever op allerlei andere aspecten:
Hoe vind én behoud je geschikte medewerkers in een krappe arbeidsmarkt? Ontdek hoe je start met een goed omkaderd diversiteits-en inclusiebeleid.
Meer informatieVacature zoekt ideale kandidaat: al aan job branding gedacht?
Bedrijven zoeken gretig naar de beste manier om hun vacature tot bij de juiste doelgroep te krijgen. In een zee van jobaanbiedingen moet je meer dan ooit opvallen. Al aan job branding gedacht? Het is de perfecte manier om te zorgen dat jouw vacature op korte termijn resultaten boekt. We leggen je uit hoe dat werkt en hoe je het aanpakt.
Lees meerDuurzame manieren om je huidige werknemers te behouden
Opvallende cijfers: 72% van de werkende Belgen zou hun huidige werkgever verlaten mocht zich een interessante opportuniteit voordoen. Hoe kan je als bedrijf inzetten op retentie en hoe zorg je voor een stimulerende werkomgeving waarin je huidige werknemers zich kunnen (blijven) ontwikkelen?
Lees meerHoe vaak denken werknemers nog aan een carrièreswitch?
Enkele jaren geleden speelden heel wat werknemers met het idee om hun job volledig om te gooien en in te ruilen voor een andere. Uit onze recente bevraging blijkt dit vandaag niet meer het geval. Wat zijn de redenen om wel of niet te switchen en hoe kan je hier als werkgever op inspelen?
Lees meer