Deliveroo is een internetplatform dat restaurants, koeriers en klanten met elkaar verbindt. Rodolphe Van Nuffel, Head Of Corporate Affairs bij Deliveroo Belgium, vertelt in onze podcast hoe het platform dankzij unieke samenwerkingen met duizenden horecazaken én zelfstandigen uitmondde in een gigantisch succes.
Deliveroo is een leveringsdienst van Britse origine. Hun missie? De beste gerechten van de beste restaurants bij jou thuis bezorgen. En dat in minder dan 30 minuten. Bestellen doe je makkelijk en snel via hun website op via de app.
Ongeveer vijf jaar geleden stak de internationale start-up het kanaal over om zich ook in ons land te vestigen. Rodolphe: “Deliveroo werd in 2012 opgericht in het Verenigd Koninkrijk door de Amerikaan Will Shu. Hij was teleurgesteld in het gebrek aan kwaliteitsvolle food delivery services in de Britse hoofdstad. Dus nam hij het heft in eigen handen en richtte hij z’n eigen koerierdienst op. In het begin deed hij alle leveringen zelf. Acht jaar later is Deliveroo actief in dertien verschillende landen, wereldwijd.”
Bij Deliveroo Belgium zijn zo’n 30 vaste medewerkers actief. De koeriers die de bestellingen leveren, zijn echter grotendeels zelfstandigen. “Uit een rondvraag bleek dat ze dit samenwerkingsverband verkiezen. Het typische profiel van een Deliveroo-rider is iemand die flexibel wil kunnen werken, veelal omdat ze het combineren met een andere activiteit. Aan die behoefte komen we tegemoet. De voorbije vijf jaren hebben 30.000 Belgen zich via het zelfstandige statuut aangemeld als rider bij Deliveroo. Zo krijgen de riders de flexibiliteit en vrijheid die ze graag willen en waar ze nood aan hebben.”
Door corona bestelden de Belgen meer maaltijden, en kon Deliveroo nog meer riders verwelkomen. En dat is een voordeel in tijden van (tijdelijke) werkloosheid, jobinactiviteit en onzekerheid: Deliveroo kon heel wat mensen aan de slag houden tijdens de huidige crisis, en redde zo meer dan tienduizend jobs.
Niet alleen de samenwerking met vele zelfstandigen is uniek, Deliveroo is het eerste platform dat erin geslaagd is high-end restaurants mee op de kar te krijgen. In 2020 sloten maar liefst 650 horecazaken zich aan bij Deliveroo, ondanks de verstrengde maatregelen voor de sector. “Ook restaurants die geen eigen koeriers hebben, kunnen Deliveroo-riders inschakelen. Hoewel we internationaal vertegenwoordigd zijn, is Deliveroo een heel erg lokaal platform. We weten wat de Belg graag eet, en proberen daar sterk op in te zetten.”
Je vraagt je dan af hoe de koek verdeeld wordt, en wie wat betaalt. Rodolphe verklaart: “Als klant betaal je een bezorgkost voor de levering van je maaltijd, als restaurant betaal je een commissie aan Deliveroo. Hiervan pompen we het grootste deel in onze marketing, zodat we nog meer klanten naar ons platform en zodus de restaurants kunnen brengen, en nog meer mensen aan het werk kunnen zetten en houden.”
Beluister de Ik wil starten podcast en laat je inspireren door de verhalen van Deliveroo, RainPharma, Swapfiets, en andere organisaties en ondernemingen.