Contact
Bel ons
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Geel Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
09 264 12 66
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 740 78 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 78
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 31 66
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 20
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
02 333 27 20
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
010 23 59 22
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
09 264 12 66
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 333 27 28
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 40 02 50
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 66
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 34
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
050 44 31 66
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 52 28
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
081 25 04 65
Liège
Tour de l’Escale, rue du fort 3, 4460 Grâce-Hollogne
081 25 04 65
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 740 78 78
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
010 23 59 22
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
03 740 78 78
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 65
Oostende
Alfons Pieterslaan 130, 8400 Oostende
050 44 31 66
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
09 264 12 66
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
050 44 31 66
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
09 264 12 66
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 50
Zaventem
Parklaan 57/1, 1930 Zaventem
02 333 27 28

Welke ondernemingsvorm kies ik best?

Nu je hebt beslist hoe je van je ondernemersdromen realistische ondernemersplannen zal maken, sta je voor de eerste belangrijke keuze: de ondernemingsvorm van je bedrijf. Geen zorgen, Acerta staat je bij om deze stevige knoop door te hakken. Lees hieronder alles wat je moet weten over de verschillende soorten ondernemingen in een notendop.

Eerste punt: de gevolgen van je keuze voor het verdere verloop van je zaak.  

Graag meteen ontdekken welke ondernemingsvorm bij jou past?

Doe de quiz onderaan deze pagina en kom het in enkele klikken te weten.

Doe de quiz

Welke gevolgen heeft de keuze voor een ondernemingsvorm?

Startkapitaal

Sommige ondernemingsvormen vereisen een bepaalde som als startkapitaal. Door je businessplan te maken, weet je precies welke middelen je ter beschikking hebt. Heb je meer nodig, kijk je best voor financiële steun zoals een lening of subsidies, hulp van familie of vrienden, crowdfunding of premies. 

Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid

Vraag jezelf af in welke mate je de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid wil dragen. Blijf jij als individu op alle vlakken verantwoordelijk als het mis gaat? Of valt alle aansprakelijkheid op je onderneming?  

Beslissingen nemen

In sommige ondernemingsvormen sta je alleen voor beslissingen. Andere vereisen een dagelijks bestuur. In dat laatste geval werk je samen met medebestuurders om knopen door te hakken.  

Belastingen betalen

De overheid heeft andere regels voor eenmanszaken en vennootschappen als het om belastingen gaat. Hiermee hou je best rekening bij je keuze.  

Deze ondernemingsvormen bestaan er in België

1. De eenmanszaak

Een eenmanszaak is de eenvoudigste ondernemingsvorm. De voorwaarden om te starten zijn miniem en ook de boekhouding vraagt geen verregaande kennis. Je bent vrij om te beslissen zonder te moeten overleggen met bestuurders of vennoten. Wel zijn er enkele dingen die je in je achterhoofd moet houden. Wij sommen ze voor je op: 

Onbeperkte aansprakelijkheid

Als eenmanszaak blijf je een natuurlijk persoon, geen rechtspersoon. Loopt er ooit iets mis, kan je persoonlijke vermogen ook aangesproken worden om eventuele schulden te bekostigen. In het slechtste geval worden dan ook je persoonlijke spullen in beslag genomen. 

Lage opstartkosten

Om een eenmanszaak op te starten heb je geen startkapitaal nodig. Uiteraard zijn er kosten verbonden aan het opstarten van je eigen zaak. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een ondernemingsnummer, de activatie van je btw-nummer, verkrijgen van bepaalde vergunningen, het openen van een zakelijke bankrekening, de aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds … 

Gelukkig zijn dat allemaal administratieve formaliteiten waarmee Acerta je helpt. En dan nog eens aan de laagste tarieven in België! 

Alles in je personenbelastingen

Omdat je als eenmanszaak een natuurlijk persoon blijft, komen al je inkomsten als zelfstandigen terecht in je persoonlijke inkomsten. Daarop wordt je belast via de personenbelastingen. De gekende bruine envelop die elk jaar in de brievenbus valt of de jaarlijkse ontmoeting met taks-on-web die elke volwassen Belg kent.  

Verdien je meer dan je verwachtte, kom je misschien wel in een hogere belastingschaal terecht. In een eenmanszaak geldt namelijk hetzelfde principe als bij werknemers in loondienst: je netto-inkomen wordt gespreid belast volgens 4 belastingschijven. Hoe meer je verdient, hoe meer je procentueel bijdraagt. 

Wil je weten hoeveel je als zelfstandige met een eenmanszaak netto overhoudt? 

2. De CommV of commanditaire vennootschap

Een Commanditaire vennootschap bestaat uit een beherende vennoot en 1 of meerdere stille of commanditaire vennoten. De beherende vennoot neemt het bestuur van de vennootschap op zich, de stille vennoot heeft louter een financiële inbreng. Wat betekent dat in de praktijk? 

Aansprakelijkheid

De beherende vennoot dragen de onbeperkte aansprakelijkheid van de vennootschap. De stille vennoot heeft een beperkte aansprakelijkheid.  

Geen startkapitaal

Het oprichten van een CommV vereist geen minimum kapitaal. Rond de inbreng in natura bestaan geen specifieke regels. Een financieel plan is dan ook niet verplicht.  

Hou wel rekening met opstartkosten. Als ondernemer met een CommV laat je een onderhandse akte opmaken om de vennootschap op te richten. Deze akte moet je niet laten opmaken door een notaris maar moet je wel neerleggen bij de griffie van de ondernemingsrechtbank. Vergeet ook niet de verplichte publicatie van de akte in het Belgisch Staatsblad.  

Wil je dit niet allemaal zelf doen, neem dan contact op met de Acerta medewerkers om de administratie voor jou af te handelen. Ze doen dit snel, met kennis van zaken en aan de laagste tarieven in België.

Aandelen

De aandelen van een CommV staan altijd op naam. Een aandelenregister is niet verplicht. Wil je aandelen overdragen, is dit niet mogelijk tenzij het op voorhand anders is overeengekomen.  

3. De VOF of de vennootschap onder firma

Een VOF lijkt op een CommV met dat verschil dat alle vennoten aansprakelijk zijn voor elkaars bestuur en er geen sprake is van stille vennoten. De VOF wordt opgericht door een onderhandse akte en vraagt geen startkapitaal. Het is daardoor een eenvoudige vennootschapsvorm die ideaal is voor ondernemingen waar weinig risico aan is verbonden.  

Hieronder lees je de belangrijkste eigenschappen van een VOF.  

Minstens 2 vennoten

Het bestuur van een VOF bestaat uit minstens twee vennoten die volledig aansprakelijk zijn. Ook voor elkaar bestuur. Dat wil zeggen dat schuldeisers je privévermogen kunnen aanslaan als het fout loopt.  

Geen startkapitaal

Anderzijds vraagt een VOF geen startkapitaal. Je kan in theorie met elk 1 euro een VOF oprichten. Rond de inbreng in natura bestaan geen specifieke regels. Een financieel plan is niet verplicht. 

Opstartkosten zijn er, net zoals bij andere ondernemingsvormen, wel. Te beginnen met het neerleggen van de onderhandse akte en die laten publiceren in het Belgisch Staatsblad. Dat kost geld. Verder is er ook het aanvragen van het ondernemingsnummer en de activatie van het btw-nummer. Allemaal administratieve formaliteiten waarvoor je als ondernemer betaalt.  

Gelukkig hoef je dit niet allemaal zelf te doen. De Acerta medewerkers nemen al deze administratieve taken graag op zich. Snel, met expertise en aan de laagste tarieven in België.  

Aandelen

De aandelen van een VOF staan altijd op naam. Een aandelenregister is niet verplicht. Wil je aandelen overdragen, is dit enkel mogelijk als alle andere vennoten ermee akkoord gaan.  

4. De BV of Besloten Vennootschap

Een BV staat voor Besloten Vennootschap en stond vroeger bekend als BVBA. De reden waarom een BV besloten is, is omdat de mogelijkheden om aandelen over te dragen beperkt zijn. Dat wil zeggen dat je precies weet wie de aandeelhouders zijn. Maar ook dat je als aandeelhouder beperkt aansprakelijk bent.  

Dit zijn de voornaamste eigenschappen van een BV: 

Verplicht financieel plan

Met de verandering van BVBA naar BV verdween het verplichte minimale startkapitaal. Wat wel vereist is, is aantonen dat je voldoende middelen hebt om je activiteiten uit te oefenen. Concreet betekent dit dat je verplicht bent de eerste 2 jaar te kunnen overbruggen. Dat toon je aan in je (verplichte) financieel plan. Daarin vermeld je: 

Weet dat inbreng zowel in geld als in natura, kennis of arbeid kan. Een bedrijfsrevisor stelt hiervoor een  verslag op.  

Bedrijfsrevisor

Een bedrijfsrevisor is een economisch expert die onafhankelijk en onpartijdig is. De wet verplicht in sommige situaties dat een bedrijfsrevisor wordt aangesteld. Vaak wordt zo’n bedrijfsrevisor ook vrijwillig ingeroepen.  

Een BV is verplicht om een bedrijfsrevisor aan te stellen als: 

Akte door de notaris

De oprichting van een BV gebeurt door een authentieke akte van een notaris. Daarvoor heb je een financieel plan nodig, een bankattest als bewijs van de inbreng van geld, of een verslag van een bedrijfsrevisor en een bijzonder verslag van de oprichters voor de inbreng in natura, kennis of arbeid.  

Een BV oprichten brengt heel wat administratie met zich mee. Heb je daar vragen over of wil je de hulp van de Acerta experten inschakelen, neem dan contact op. 

5. De NV of Naamloze Vennootschap

De NV is typisch voor kmo’s en grote ondernemingen. Je hebt er een groot startkapitaal voor nodig (€ 61.500) en moet rekening houden met complexe regels. Het vermogen van een NV is verdeeld in aandelen, die op hun beurt in het bezit zijn van aandeelhouders. De focus van een NV is dan ook kapitaalsinbreng van aandeelhouders.  

Onderstaande punten verduidelijken de werking van een NV: 

Vrij overdraagbare aandelen

In een NV is de onderneming volledig gescheiden van de aandeelhouders. Aandeelhouders hebben geen aansprakelijkheid behalve hun (financiële) inbreng. Aandelen kunnen daardoor heel gemakkelijk en in principe zonder beperkingen worden overgedragen.  

In de statuten van een NV staat welk type stemrecht met welk aandeel samenhangt. De opties zijn: 

Als de statuten geen duidelijkheid geven, geldt een proportioneel stemrecht. Een aandeelhouder krijgt een gewicht in stemmen naar gelang z’n inbreng in de NV.  

Het bestuur

Een NV heeft een heel strikte bestuursorganisatie. De regels werden weliswaar enkele jaren geleden versoepeld. Sindsdien zijn er 3 bestuursvormen:  

  1. Monistisch bestuur: een bestuursorgaan 
  2. Enige bestuurder: 1 enkele bestuurder 
  3. Duaal bestuur: een directieraad + een raad van toezicht 

Oprichtingsakte

Een NV wordt – net als een BV – opgericht met een authentieke akte van een notaris. Dat kan pas als je in je financieel plan aantoont dat je een startkapitaal van € 61.500 kan inbrengen. Een groot bedrag dat jij en je partners volledig moeten volstorten op de rekening van de vennootschap.  

Voor inbreng in natura is een bedrijfsrevisor nodig. Die zal de waarde van de inbreng in natura bepalen en daarover verslag uitbrengen. Dat verslag is nodig om de authentieke akte te kunnen opmaken.  

Daarnaast toont je financieel ook:  

Een NV brengt heel wat administratieve en boekhoudkundige verplichtingen met zich mee. Schakel daarom op tijd de hulp in van experten om je bij te staan. Acerta medewerkers zijn gespecialiseerd in de administratie voor de oprichting van een vennootschap. Neem contact op om beroep te doen op onze diensten.  

6. De CV of Coöperatieve Vennootschap

Een CV is bedoeld voor coöperaties. De leden van de coöperatie werken aan gemeenschappelijke doelstellingen en delen gemeenschappelijke waarden. Die draaien niet om winst, wel om de gemeenschappelijke (sociale) behoeften van de aandeelhouders.  

De CV verschilt op verschillende vlakken van andere vennootschapsvormen:  

Verplicht aantal oprichters

In tegenstelling tot de andere vennootschapsvormen zijn er voor een CV 3 oprichters nodig. Die gaan alle drie samen naar de notaris om een authentieke akte te laten opmaken. De oprichters zijn anderzijds niet verplicht om een bepaalde som als inbreng neer te tellen. Een inbreng – in geld, natura, arbeid of kennis – is weliswaar verplicht, al is het €1.  

Doet 1 of meer van de oprichters een inbreng in natura, wordt een bedrijfsrevisor aangesteld. Die brengt dan verslag uit over de waarde van de inbreng.  

Naast het verslag van een bedrijfsrevisor, is ook een financieel plan verplicht. De inbreng moet volledig volstort worden op de rekening van de vennootschap.  

Aandelen

De aandelen van een CV zijn op naam. Nieuwe vennoten stappen zeer vlot in- en uit door zich in te schrijven op nieuwe aandelen of door de aandelen opnieuw over te dragen. De statuten moeten niet aangepast worden als er nieuwe aandeelhouders op het toneel verschijnen of bestaande vennoten de CV verlaten. 

De aandelen en aandeelhouders staan in een verplicht aandelenregister. De vennoten zijn enkel aansprakelijk voor het bedrag van hun inbreng.  

Administratie

Wie voor een CV kiest, is verplicht om een dubbele boekhouding te voeren. Elke boeking kent een tegenboeking. Daarom kiezen zulke vennootschappen vaak voor een boekhouder. Maar het is geen verplichting.  

Heb je voor de administratie bij de oprichting van je CV professionele hulp of advies nodig? Klop dan zeker aan bij de experten van Acerta. Zij loodsen je snel en eenvoudig doorheen alle formaliteiten.

Praat erover met Acerta…

Onze medewerkers staan voor je klaar om je vragen als starter te beantwoorden, of doe de quiz en ontdek in enkele klikken welke juridische ondernemingsvorm het beste past bij jouw idee.

Welke onderneming past bij jou? Doe de quiz!

Met deze snelle test ontdek je snel welke ondernemingsvorm het beste geschikt is om je eigen zaak mee te starten.

1. Start je samen of alleen?

Ik spring alleen

Ik spring alleen

Ik wil alleen ondernemen en neem alle verantwoordelijkheid zelf op. Maar ik ben ook onafhankelijk, flexibel en moet met niemand overleggen over de keuzes die ik maak.

We starten samen sterk

We starten samen sterk

Samen met één of meerdere partners spring ik in dit nieuwe avontuur. Als vennoten moeten we overleggen en overeenkomen, maar we vullen elkaar ook aan en versterken elkaars talenten.

2. Heb je al een ruim startkapitaal?

Ja, dat heb ik

Ja, dat heb ik

Ik heb een vermogen of een akkoord voor een lening dat ik in de zaak kan investeren en kan dit ook volledig volstorten op de rekening van de onderneming. De ondernemingsvorm waar ik voor ga mag dus een wettelijk minimumkapitaal van 61.500 euro vereisen.

Nee, dat heb ik niet

Nee, dat heb ik niet

Ik heb voldoende middelen voor de activiteit die ik ga uitoefenen. Ik zoek dus een ondernemingsvorm zonder wettelijke minimum kapitaaleisen.

Ons advies

Naamloze vennootschap (NV)

Acerta raadt aan om te kiezen voor een naamloze vennootschap. Waarom?

  • Er is minimaal één vennoot of aandeelhouder

  • De zaak heeft een raad van bestuur van minstens drie bestuurders (of uitzonderlijk maar één of twee bestuurders)

  • De beste ondernemingsvorm voor grotere ondernemingen en kmo’s

  • Je stelt verplicht een financieel plan op

  • De oprichtingsakte verloopt via de notaris

! Opgelet: De oprichting is enkel mogelijk door de notaris en je hebt een startkapitaal nodig van minstens 61.500 euro.

Dit is ons advies, maar natuurlijk ligt de beslissing in jouw handen. Maak je keuze doordacht door meer te lezen over de NV en de andere ondernemingsvormen en praat met een boekhouder of accountant.

Klaar om te starten?

Acerta kan je ondersteunen in de opstart van je NV. Laat je gegevens achter bij ons voor de begeleiding en contacteer een notaris voor de oprichting. Zo start je je zaak zonder zorgen.

Ik start een NV

3. Wil je jouw privévermogen afschermen?

Ja, dat wil ik

Ja, dat wil ik

Door te kiezen voor een ondernemingsvorm met beperkte aansprakelijkheid staat het vermogen van mijn zaak los van mijn privébezit. Zo heb ik minder financiële risico’s, maar wel meer formaliteiten en een verplicht financieel plan.

Nee, dat hoeft niet

Nee, dat hoeft niet

Ik kies voor een ondernemingsvorm zonder beperkte aansprakelijkheid. Mijn privévermogen is niet beschermd, maar de kans dat ik schulden maak waarvoor ik zelf moet opdraaien is klein én ik kan sneller en makkelijker van start gaan zonder al te veel formaliteiten.

Ons advies

Besloten vennootschap (BV)

Acerta raadt aan om te kiezen voor een besloten vennootschap. Waarom?

  • Er is minimaal één vennoot 

  • Er is geen minimumkapitaal nodig, wel voldoende aanvangsvermogen 

  • De beste ondernemingsvorm voor kmo’s

  • Je stelt verplicht een financieel plan op

  • De oprichtingsakte verloopt via de notaris

! Opgelet: Voor de oprichting moet je passeren via een notaris. Je hebt geen minimumkapitaal nodig, maar je moet wel een gedetailleerd financieel plan opmaken. De uitkering van de winst is alleen mogelijk na een balans- en liquiditeitstest.

Dit is ons advies, maar natuurlijk ligt de beslissing in jouw handen. Maak je keuze doordacht door meer te lezen over de BV en de andere ondernemingsvormen en praat met een boekhouder of accountant.

Klaar om te starten?

Acerta kan je ondersteunen in de opstart van je BV. Laat je gegevens achter bij ons voor de begeleiding en contacteer een notaris voor de oprichting. Zo start je je zaak zonder zorgen.

Ik start een BV

4. Kies je voor een eenmanszaak of toch een vennootschap?

Personenbelasting

Personenbelasting

Een eenmanszaak kan ik snel en goedkoop opstarten. Ik heb relatief weinig administratieve verplichtingen en quasi geen kosten. Bijgevolg zal ik belastingen betalen die berekend zijn op mijn nettoberoepsinkomsten. Ik weet dat de laagste belastingsschijf 25% bedraagt en het reële percentage vaak hoger ligt. Zolang mijn personenbelasting lager uitkomt dan de vennootschaps- en personenbelasting samen, blijft een eenmanszaak interessant. Voor meer informatie klik hier

Vennootschapsbelasting

Vennootschapsbelasting

De vennootschapsbelasting bedraagt standaard 25% (va 2020), maar “kleine vennootschappen” betalen minder, nl. 20%. Als je dit vergelijkt met de tarieven in de personenbelasting (25 – 50%) lijkt de keuze snel gemaakt, maar zo eenduidig is het niet. Naast vennootschapsbelasting,  betaal je ook personenbelasting op je beroepsinkomsten. De oprichting van een vennootschap vraagt meer tijd en er hangt ook vaak een kostenplaatje aan vast. Daarnaast heb je meer boekhoudkundige verplichtingen en moet je de regels van het vennootschapsrecht volgen (minimumkapitaal, werking vennootschap…) Voor meer informatie klik hier

Let op: wanneer je deze optie kiest, is het niet meer mogelijk om een vennootschap alleen op te starten.

Ons advies

Eenmanszaak

Acerta raadt aan om te kiezen voor een eenmanszaak. Waarom?

  • Je onderneemt alleen, zonder partner

  • Er is ruimte voor flexibiliteit

  • Je voert een eenvoudige boekhouding

  • Je hoeft niet bij de notaris langs te gaan - Acerta regelt alles

  • Er is geen minimumkapitaal nodig

  • Een financieel plan is niet verplicht

! Opgelet: Je bent zelf aansprakelijk voor al je zakelijke verbintenissen. Je privé-vermogen kan dus aangesproken worden door je schuldenaars. Je privé-woning kan je gelukkig wel beschermen via je notaris. Daarnaast wordt alle winst van je onderneming belast in jouw personenbelasting. 

Dit is ons advies, maar natuurlijk ligt de beslissing in jouw handen. Maak je keuze doordacht door meer te lezen over de eenmanszaak en de andere ondernemingsvormen en praat met een boekhouder of accountant.

Klaar om te starten?

Acerta kan je volledig ondersteunen in de opstart van je eenmanszaak. Laat je gegevens achter en start je zaak zonder zorgen.

Ik start een eenmanszaak

5. Zijn er werkende en stille vennoten?

Enkel werkende vennoten

Enkel werkende vennoten

Alle partners waarmee ik ga ondernemen zullen daadwerkelijk actief zijn in de zaak en op de voorgrond treden. We sluiten ons allemaal aan als zelfstandige bij het sociaal verzekeringsfonds Acerta.

Werkende en stille vennoten

Werkende en stille vennoten

Naast de partners die actief meewerken in de zaak, zullen er ook stille vennoten zijn die geen enkele activiteit uitvoeren. Ze zijn er enkel als investeerders om de zaak extra geld toe te schieten (en er de vruchten van te plukken!) en zullen niet op de voorgrond treden.

Ons advies

Vennootschap onder firma (VOF)

Acerta raadt aan om te kiezen voor een vennootschap onder firma. Waarom?

  • Je start met minimaal twee vennoten

  • De vennoten mogen investeren met geld, goederen en/of arbeid

  • Er is geen minimumkapitaal nodig 

  • Je hoeft niet bij de notaris langs te gaan - Acerta regelt alles

  • Een financieel plan is niet verplicht 

  • Ideaal wanneer je je bijvoorbeeld als vrij beroeper verenigt met collega’s

! Opgelet: Je moet met minstens 2 vennoten zijn en je bent samen met je vennoten onbeperkt en hoofdelijk aansprakelijk als je onderneming schulden maakt.

Dit is ons advies, maar natuurlijk ligt de beslissing in jouw handen. Maak je keuze doordacht door meer te lezen over de VOF en de andere ondernemingsvormen en praat met een boekhouder of accountant.

Klaar om te starten?

Acerta kan je volledig ondersteunen in de opstart van je VOF. Laat je gegevens achter en start je zaak zonder zorgen.

Ik start een VOF

6. Is het doel van de zaak coöperatief?

Ja, we streven naar een gemeenschappelijk doel

Ja, we streven naar een gemeenschappelijk doel

Onze zaak heeft wel een specifiek winstoogmerk en richt zich op een bepaalde doelgroep, niet op het versterken van de activiteiten van de aandeelhouders.

Nee, dat hebben we niet voor ogen

Nee, dat hebben we niet voor ogen

Onze zaak heeft wel een specifiek winstoogmerk en richt zich op een bepaalde doelgroep, niet op het versterken van de activiteiten van de aandeelhouders.

Ons advies

Coöperatieve vennootschap (CV)

Acerta raadt aan om te kiezen voor een coöperatieve vennootschap. Waarom?

  • De aandeelhouders werken samen om een gemeenschappelijk doel te dienen en hun economische of sociale activiteiten te ondersteunen

  • Er is minimaal één bestuurder die al dan niet vennoot is

  • Er is geen minimumkapitaal nodig, wel voldoende aanvangsvermogen

  • Je stelt verplicht een financieel plan op

  • De oprichtingsakte verloopt via de notaris

! Opgelet: De CV is bedoeld voor echte coöperaties. Je riskeert de ontbinding van je vennootschap wanneer je dit aan je laars lapt. 

Dit is ons advies, maar natuurlijk ligt de beslissing in jouw handen. Maak je keuze doordacht door meer te lezen over de CV en de andere ondernemingsvormen en praat met een boekhouder of accountant. 

 

Klaar om te starten?

Laat je gegevens achter. Acerta gaat meteen aan de slag voor een vlotte start. Vergeet ook niet je notaris te contacteren voor de oprichting van je vennootschap.

Ik start een CV

Ons advies

Commanditaire vennootschap (Comm. V)

Acerta raadt aan om te kiezen voor een commanditaire vennootschap. Waarom?

  • Er is minimaal één beherende vennoot die instaat voor het bestuur van de zaak en één stille vennoot die op de achtergrond blijft

  • Er is geen minimumkapitaal nodig 

  • Je hoeft niet bij de notaris langs te gaan - Acerta regelt alles

  • Een financieel plan is niet verplicht

! Opgelet: Je moet met minstens 2 vennoten zijn en als beherende vennoot ben je onbeperkt en hoofdelijk aansprakelijk als je onderneming schulden maakt. Stille vennoten mogen geen daden van bestuur stellen.

Dit is ons advies, maar natuurlijk ligt de beslissing in jouw handen. Maak je keuze doordacht door meer te lezen over de Comm V en de andere ondernemingsvormen en praat met een boekhouder of accountant.

Klaar om te starten?

Acerta kan je volledig ondersteunen in de opstart van je Comm V. Laat je gegevens achter en start je zaak zonder zorgen.

Ik start een Comm V

Je ondernemingsvorm gekozen? Op naar de volgende stap!

Een eenmanszaak of een vennootschap, nu je zaak concreet vorm krijgt, werpen we de blik op jou als ondernemer. Start je als voltijds zelfstandige? Of begin je in bijberoep? In de volgende stap kom je te weten wat dat betekent voor je sociaal statuut.  

De gevolgen van je sociaal statuut leren kennen Neem contact op met Acerta