Offboarding

Een werknemer laten gaan is nooit fijn. Maar als het toch moet gebeuren, zorg je er best voor dat het vlot en juist verloopt. Acerta Consult geeft je nuttig advies voor het ontslagproces.

Offboarding bij ontslag: wat houdt het in?

De start van een nieuwe werknemer bij je bedrijf is cruciaal, maar ook het afscheid – de offboarding – doet ertoe. Het is een kans om te tonen dat je als werkgever begaan bent met je (ex-)personeel en dat je graag alles professioneel en juist afhandelt. Dat zal vast ook je huidige werknemers en klanten opvallen, wat je reputatie enkel ten goede komt.

Wat is offboarding?

Offboarding is in feite het omgekeerde van onboarding. Het staat voor de fase aan het eind van een employer journey, na het ontslag van een werknemer dus. En vergis je niet: offboarding is minstens even belangrijk als onboarding. Als je het goed – menselijk en correct – aanpakt en je zonder wrevel en met alle administratie op orde afscheid kan nemen van je werknemer, maak je van deze persoon mogelijk zelfs een ambassadeur voor je onderneming.

Hoe maak je van je medewerkers ambassadeurs?

Een degelijke offboarding bestaat uit verschillende elementen, stuk voor stuk cruciaal als je je ex-werknemer met een positief gevoel wil laten vertrekken. Van het ontslaggesprek tot de administratie en het contact nadien.

Offboardinggesprek: het exitgesprek bij ontslag

Moet je een werknemer ontslaan?

Blijf dan respectvol tijdens het offboardinggesprek. Leg duidelijk uit wat je beweegredenen zijn en geef je werknemer de ruimte om te reageren. De kans bestaat dat de persoon in kwestie emotioneel reageert, zeker na een lange loopbaan. Dit is dus hét moment om je professioneel en begripvol op te stellen. Zorg nadien ook voor de nodige ondersteuning en blijf aanspreekbaar, ook voor andere collega’s met vragen.

Neemt je werknemer zelf ontslag?

Trek ook dan de tijd uit om een open en eerlijk gesprek hierover te voeren. Het is voor jou een kans om feedback te krijgen over wat goed en minder goed verloopt op de werkvloer volgens deze werknemer. Nadien kan je deze info gebruiken om je personeelsbeleid te optimaliseren. Zelfs al verlaat deze persoon je bedrijf, het feit dat je toont dat de mening van je (ex-)werknemers ertoe doet, zorgt ervoor dat het ontslag geen negatieve nasmaak krijgt. En dat is goed voor je employer branding.

Vlotte en correcte administratieve afhandeling

Het ontslag van een werknemer gaat natuurlijk gepaard met heel wat papierwerk. Ga dus goed na waar de werknemer die je bedrijf verlaat nog recht op heeft: vakantiegeld, eindejaarspremie, ontslagvergoeding, outplacement, … En betaal het nodige juist en tijdig uit. 

Voert je werknemer nog een opzegtermijn uit? Zorg dan dat die aangenaam verloopt en toon nog steeds appreciatie voor de inzet. Zo kan die met een goed gevoel vertrekken.

Waar moet je aan denken bij het aanwerven of ontslaan van werknemers? Lees meer over de rechten en plichten van werkgevers en werknemers.

Contact na het ontslag

Contact houden met je ex-werknemers kan een goed idee zijn als je bijvoorbeeld de deur wil openhouden voor een latere terugkeer. Een oud-werknemer weer aannemen heeft namelijk voordelen: je moet minder tijd en geld investeren in de onboarding. Dit type aanwerving noemen we ook wel boomerang recruitment. 

Je offboardingbeleid optimaliseren?

Bij de implementatie van een sterk offboardingbeleid komt natuurlijk nog heel wat kijken. Acerta Consult doet het voor jou uit de doeken tijdens een praktische online opleiding. 

Schrijf je in voor de opleiding en ontdek hoe je ambassadeurs maakt van je vertrekkende medewerkers

Sluit het hoofdstuk van een werknemer bij je bedrijf goed af.

Een werknemer laten gaan is nooit fijn. Maar als het toch moet gebeuren, zorg je er best voor dat het vlot en juist verloopt. Acerta Consult geeft je nuttig advies voor het ontslagproces.