Vorige

Hoe meet je het aanpassingsvermogen van je medewerkers?

24 mei 2022 Werkgevers
Annelies Baelus

Aanpassingsvermogen is de belangrijkste vaardigheid van de toekomst. De arbeidskrapte, economische ontwikkelingen en technologische innovaties zorgen ervoor dat medewerkers zich snel en flexibel moeten kunnen aanpassen aan nieuwe situaties. Maar hoe weet je of je sollicitant wel een goede portie aanpassingsvermogen bezit? En kan je het aanpassingsvermogen van je medewerkers verhogen? Doe mee aan het onderzoek van Antwerp Management School en Acerta.

Leestijd: Later lezen?

Aanpassingsvermogen onderzoeken

Helaas bestaat er nog geen magische methode om het aanpassingsvermogen van je medewerkers in kaart te brengen. AMS en Acerta zijn daar wel volop mee bezig: ze doen een hoogtechnologisch breinonderzoek in het NeuroTrainingLabTM naar het aanpassingsvermogen van medewerkers.

Fase 1 en fase 2 zijn ondertussen zo goed als afgerond. Binnenkort kan de derde onderzoeksfase van start gaan: een kwantitatieve studie waar ook jouw organisatie aan kan deelnemen.

Fase 1: Literatuurstudie

Tijdens de literatuurstudie zijn onderzoekers op zoek gegaan naar de componenten die een rol spelen in het aanpassingsvermogen. Wat blijkt? Veerkracht en emotionele intelligentie zijn alvast factoren die een rol spelen, naast een heleboel andere.

Fase 2: Kwalitatieve studie

Tijdens de kwalitatieve studie wordt de meetbaarheid van aanpassingsvermogen onderzocht en de voorspelbaarheid ervan bepaald. Het doel? Aanpasbaarheid op een wetenschappelijk onderbouwde methode meten, zodat bedrijven de juiste hefbomen kunnen vinden om aanpasbaarheid te stimuleren.

Vier deelnemende bedrijven hebben de kans gegrepen om 20 medewerkers, die intensief klantencontact hebben, te laten deelnemen aan deze fase van het onderzoek. Client-faced jobs - ofwel jobs met veel klantencontact - vergen immers een hoge mate van aanpasbaarheid. Het aanpassingsvermogen van deze medewerkers werd op verschillende manieren gemeten door middel van zeer verschillende interventies.

Fase 3: Kwantitatieve studie

In het najaar zullen de resultaten van de kwalitatieve studie beschikbaar zijn en kan de validatie ervan starten. Die validatie zal gebeuren via een kwantitatieve studie, waaraan jouw organisatie kan meewerken. Hoe meer deelnemers, hoe grondiger de validatie van het meetinstrument. 

Logo AMS Acerta en NeuroTrainingLab_acerta

Luister naar onze podcast over ‘De kracht van talent’

Wat is de kracht van talent in een steeds veranderende arbeidsmarkt? Hoe kan talent een competitief voordeel vormen voor je organisatie? Goedele Laga, Service Coach People & Planning bij Acerta, deelt haar expertise, toekomstgericht én gebaseerd op feiten, in deze Acerta Podcast:

Beluister de podcast

Deel dit artikel

Annelies Bealus5_acerta

Geschreven door Annelies Baelus

Director Legal, Reward & opleidingen bij Acerta.

Gerelateerde artikels

Werkgevers

CV en motivatiebrief blijven cruciaal en worden steeds vaker gescreend door... AI

11 september 2024
Nora Van Den Eynden

Hoe belangrijk zijn CV en motivatiebrief nog vandaag? Uit onze Talent Pulse blijkt dat driekwart van de sollicitanten aangeeft dat beide cruciaal zijn om uitgenodigd te worden voor een gesprek bij een potentiële werkgever. Daarnaast speelt AI een steeds grotere rol in de screeningfase.

Lees meer
Werkgevers

Recordaantal werknemers kiest voor opleidingsverlof

26 augustus 2024
Sophie Vantomme

Het Vlaams opleidingsverlof (VOV) is populairder dan ooit. De afgelopen jaren stevig in opmars en ook het voorbije schooljaar weer door bijna 11% meer werknemers opgenomen dan in schooljaar 2022-2023, zo blijkt uit onze recente onderzoekscijfers. Levenslang leren door werknemers wordt al een hele tijd aangemoedigd, en die inspanningen werpen duidel...

Lees meer
Werkgevers

Vacature zoekt ideale kandidaat: al aan job branding gedacht?

28 juni 2024
Alexander Claassens

Bedrijven zoeken gretig naar de beste manier om hun vacature tot bij de juiste doelgroep te krijgen. In een zee van jobaanbiedingen moet je meer dan ooit opvallen. Al aan job branding gedacht? Het is de perfecte manier om te zorgen dat jouw vacature op korte termijn resultaten boekt. We leggen je uit hoe dat werkt en hoe je het aanpakt.

Lees meer