Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem Geel
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Tour de l’Escale, rue du fort 3, 4460 Grâce-Hollogne
04 264 48 46
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 491 84 31
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 44 22 60

Heb je een vestiging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Mis dan zeker deze premies niet

15 juli 2024

Ben je werkgever in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dan zijn er heel wat steunmaatregelen waar je gebruik van kan maken.

In ons nieuwsbericht van 28 mei 2024, kon je al lezen over de wijzigingen aan de RSZ-vermindering voor oudere werknemers en de nieuwe Activa.brussels Plus. Voor deze laatste maatregel vind je intussen ook bijkomende informatie op de website van Actiris.

Wist je daarnaast echter ook van het bestaan van deze premies?

Aanmoedigingssteun voor opleiding

Stel je een werknemer tewerk die voldoet aan de voorwaarden voor het attest Activa.brussels en wil je deze werknemer een opleiding laten volgen, dan heb je voor deze werknemer mogelijk ook recht op de aanmoedigingssteun voor opleiding. Dit is het geval wanneer deze werknemer geen diploma heeft van het hoger secundair onderwijs, een erkende opleiding gaat volgen en tewerkgesteld is in jouw bedrijf met een voltijdse arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur. Het recht op deze premie staat ook vermeld op het attest Activa.brussels.

Voor meer informatie en de procedure die je hiervoor moet volgen, kan je terecht op de website van Actiris.

Handicappremie

Sinds 1 juli 2024 kan je ook een Brusselse premie krijgen voor de aanwerving van een werkzoekende met een erkende arbeidsbeperking.

Voor wie

De handicappremie is een eenmalige premie voor werkgevers die een werknemer aanwerven die een attest activa.brussels ‘verminderde arbeidsgeschiktheid’ bezit. Om voor deze premie in aanmerking te komen, moet je de werknemer aanwerven met een (minstens) halftijdse arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur of van bepaalde duur van minstens zes maanden. Dit is geen vereiste voor de werkuitkering activa.brussels verminderde arbeidsgeschiktheid.

De werknemer moet op het moment van de aanwerving en tijdens de volledige duur van zijn overeenkomst in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gedomicilieerd zijn.

De volgende werknemers komen echter niet in aanmerking:

  • werknemers die nog voltijds of deeltijds leerplichtig zijn of de wettelijke pensioenleeftijd hebben bereikt;
  • werknemers die worden aangeworven ter vervanging van en in dezelfde functie als een vorig personeelslid dat de voorbije zes maanden ontslagen werd;
  • werknemers die de voorbije twaalf maanden al eerder in dienst waren in dezelfde onderneming;
  • doelgroepwerknemers binnen een maatwerkbedrijf;
  • leerkrachten in het algemeen en academisch en wetenschappelijk personeel aan de universiteit;
  • statutair overheidspersoneel en werknemers die worden aangeworven bij de Staat, Gemeenschappen en Gewesten, Gemeenschapscommissies en de instellingen van openbaar nut en een aantal openbare instellingen onder het toezicht daarvan.
Bedrag en procedure

De premie bedraagt 5.000 euro per werknemer die voor deze premie in aanmerking komt.  De aanvraag doe je uiterlijk twee maanden na aanvang van de arbeidsovereenkomst, samen met de gevraagde documentatie. Het bedrag van de premie zou dan binnen twee maanden op je rekening moeten staan.

Je kan deze premie besteden aan bijvoorbeeld een aangepaste inrichting van de werkplek en de bedrijfslokalen, de aankoop van specifiek materiaal of opleiding van de nieuwe werknemer en bewustmakingscampagnes voor de andere werknemers. Houd daarbij rekening met de aanbevelingen van je preventiedienst. De loonkost zelf kan je uiteraard niet financieren met deze premie.

Er is een cumul mogelijk met de steunmaatregelen van Phare, maar de totale steun mag uiteraard nooit meer bedragen dan de werkelijke gedane uitgaven. Dien eerst een aanvraag bij Actiris in, voor je stappen onderneemt bij Phare.

Let op, er zijn specifieke regels waar je rekening mee moet houden bij het uitgeven van deze premie. Zo moet je een prijsvergelijking maken voor je beslist over een bepaalde aankoop en een factuur van de uitgave bijhouden. Neem bij vragen hierover zeker contact op met Actiris.

Verantwoording van de kosten

12 maanden na de uitbetaling van de premie, moet je een activiteitenrapport indienen, net als documenten die de extra kosten voor de tewerkstelling van deze werknemer verantwoorden. Je krijgt hiervoor een invuldocument van Actiris. Daarbij hoort ook een document ‘Begeleidingsacties’ waarbij je de loonfiches van de werknemer die verantwoordelijk was voor de begeleiding moet toevoegen.

Heb je na 12 maanden nog een restbedrag over, dan vordert Actiris dit na het indienen van het activiteitenrapport van je terug.

Voor meer informatie, een uitgebreide infofiche en om het aanvraagformulier in te vullen, kan je terecht op de website van Actiris. In de infofiche vind je ook enkele voorbeelden van de kostenposten die je zou kunnen indienen.

Andere premies

Er zijn in Brussel nog andere premies waar je mogelijk een beroep op kan doen. Voor meer informatie en de procedure die je daarvoor moet volgen, kan je terecht op de website van Brussel Economie en Werkgelegenheid.

Bron: Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 2 mei 2024 tot de invoering van een tewerkstellingssteun voor de aanwerving van een werkzoekende met een handicap, BS 15 mei 2024.

Deel dit juridisch nieuws en updates

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates