Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem Geel
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Tour de l’Escale, rue du fort 3, 4460 Grâce-Hollogne
04 264 48 46
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 491 84 31
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 44 22 60

Nieuwigheden in de codex welzijn op het werk: meer aandacht voor ergonomie en nieuwe invulling van enkele administratieve aspecten.

25 juli 2024

De codex welzijn op het werk is een lijvig stuk wetgeving dat een hele reeks rechten en plichten vastlegt in verband met de veiligheid, gezondheid en het algemeen welzijn van werknemers. Het is een instrument dat ook enkele relevante hulpmiddelen bevat in de aanpak van de problematiek van langdurig afwezige werknemers. Daar vallen enkele nieuwigheden op waar u best rekening mee kan houden.

Opgelet: nieuwe invulling timing aangetekende zending

In die codex welzijn op het werk vinden we verschillende procedures terug die gevolgd moeten worden bij de gezondheidsbeoordeling van werknemers, o.a. ook in de context van terugkeer uit ziekte met aangepast werk of ook bij de eventuele vaststelling dat een werknemer niet langer geschikt is omwille van zijn gezondheid om het overeengekomen werk uit te voeren. Vanaf nu is het even opletten wanneer in die procedures (en ook in alle andere procedures die in de codex worden beschreven trouwens) een “per post aangetekende brief” moet gebruikt worden als communicatiemiddel. Een koninklijk besluit dat de codex wat moet vereenvoudigen en stroomlijnen herdefinieert de verschillende bewoordingen die dan in de tekst werden gebruikt en spreekt nu consequent van een “aangetekende zending”. Inhoudelijk belangrijker is dat men er nu even consequent van uitgaat dat zo’n aangetekende zending altijd bij zijn bestemmeling is aangekomen op de derde werkdag na verzending. Als de geadresseerde toch kan aantonen dat hij de aangetekende zending in werkelijkheid op een ander moment heeft ontvangen, dan verschuift deze datum van ontvangst. Dit is van belang voor het bepalen van de start van een aantal termijnen (zoals de termijnen om al dan niet akkoord te gaan met bepaalde beslissingen in het kader van een gezondheidsbeoordeling, bijvoorbeeld in de procedure tot vaststelling van medische overmacht). 

Een ander luik in datzelfde koninklijk besluit bevat de keuze om voortaan bepaalde modelformulieren niet langer in bijlage aan de codex te voegen (waar het een complexe zaak is om indien nodig wijzigingen aan te brengen), maar om hen online ter beschikking te stellen van het publiek op de website van de FOD Werkgelegenheid. 

Verplichte risico-analyse ergonomie bij het ontwerp van een werkpost

Een groot aantal werknemers is langdurig afwezig op het werk omwille van ernstige fysieke klachten die zich laten samenvatten met de term “musculoskeletale aandoeningen” (MSA). Denk onder andere aan spier-, rug- of nekklachten. Een tweede recent koninklijk besluit dat de codex welzijn op het werk wijzigt en dat onze aandacht verdient, voegt enkele nieuwigheden toe die moeten bijdragen aan meer preventie van MSA en dus van minder uitval op de werkvloer door MSA.

Werkgevers zijn voortaan verplicht om bij het ontwerp, de inrichting of de aanpassing van een werkpost een analyse te maken van de al dan niet verhoogde risico’s die eventueel in de concrete werkomstandigheden van die werkpost schuilen op MSA. Deze analyse gebeurt in samenwerking met de interne preventiedienst of met een gespecialiseerde preventieadviseur-ergonoom. Als u die niet zelf in huis heeft, zal uw externe preventiedienst u hier zeker in kunnen bijstaan. 

Uit die analyse zal dan -wanneer nodig- een actieplan volgen dat een aantal passende preventiemaatregelen bevat die dan vervolgens zullen worden toegepast op de inrichting van de werkpost in kwestie. Ook het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW) zal daar nog in moeten adviseren. 

Tenslotte maakt de codex het voortaan ook verplicht om de werknemers en het CPBW te informeren over de risico’s op MSA en om in de nodige opleidingen te voorzien om met die risico’s om te gaan. Wanneer nodig zal ook aangepast gezondheidstoezicht moeten worden georganiseerd. 

Bronnen

  • Koninklijk besluit van 12 mei 2024 tot administratieve vereenvoudiging en actualisering van diverse bepalingen van de codex over het welzijn op het werk, BS 10 juni 2024 (inwerkingtreding 20 juni 2024).
  • Koninklijk besluit van 19 maart 2024 tot wijziging van boek VIII van de codex over het welzijn op het werk met betrekking tot ergonomie op het werk en preventie van MSA, BS 15 mei 2024 (inwerkingtreding 25 mei 2024).

Deel dit juridisch nieuws en updates

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates